RECENSIE: Summer Camp - Welcome to Condale

Summer Camp - Welcome To Condale
recensie cijfer 2011-11-14 Als we The Guardian mogen geloven, dan wordt Summer Camp een van dé nieuwe bandjes van dit jaar. Jeremy Warmsley en Elizabeth Sankey maken dan ook lo-fi popmuziek die op zijn best doet denken aan het betere werk van soortgelijke bandjes als Best Coast en The Drums. Daarnaast promoot het duo (en echtpaar) de muziek met rare foto’s van een getrouwd, ouderwets stelletje. Of zij het zelf zijn, is nog steeds niet helemaal duidelijk. De voorspelling van The Guardian was gebaseerd op een aantal singles. Maar is Summer Camp op basis van debuutplaat Welcome To Condale nog steeds zo’n succes in spé?

Het antwoord is nee. De singles - waaronder het ultieme hoogtepunt; openingstrack ‘Better Off Without You’ - zijn inderdaad heerlijk, maar de kwaliteit blijft over de loop van de hele plaat niet zo hoog. Welcome To Condale klinkt te modern om de luisteraar echt met het jaen ’80 high-school prom-thema in te pakken en te lo-fi om echt modern te zijn. Maar bovenal klinkt het album onafgemaakt en ietwat goedkoop.

Dat wat ‘Better Off Without You’ tot een fijn popnummer maakt - het nummer is enorm catchy en heeft een instant-hit refrein - ontbreekt in het merendeel van de overige tracks. Het is allemaal te onsamenhangend en zwak, met zowel valse synthesizers als valse vocalen. Dat laatste blijkt de doodsteek te zijn voor het potentieel goede ‘Losing My Mind’ en begint te irriteren halverwege ‘I Want You’, een nummer dat weleens een geschrapt Lady Gaga-liedje zou kunnen zijn.

Summer Camp heeft het in zich om in ieder geval op kleine schaal iets los te maken. De band heeft een zekere, unieke stijl en bewijst met onder andere ‘Ghost Train’ en de selftitled song ‘Summer Camp’ aanstekelijke popnummers te kunnen schrijven. Het blijft echter een belofte voor de toekomst, want Welcome To Condale stelt ondanks de paar sterke singles vooral teleur.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Summer Camp Label:Moshi Moshi Records

Paradise Lost - Draconian Times MMXIDe Engelse metalband Paradise Lost heeft in haar meer dan twintig jaar...

Teeth – Whatever