RECENSIE: New Found Glory - Radiosurgery

New Found Glory - Radiosurgery
recensie cijfer 2011-11-12 Wat schrijf je over een album wat niets meer en niets minder is dan wat je kan verwachten van een band? Dat is eigenlijk de vraag die opborrelt bij het beluisteren van het nieuwe album van de Amerikaanse poppunkband New Found Glory. De band kenmerkt zich sinds de oprichting in 1997 door melodieuze poppunk die in de stijl ligt van bands als Blink 182. Hoewel de heren met coveralbum From The Screen To Your Stereo Part II en het volwassen Coming Home weldegelijk afwisseling en variatie zoeken, boekt de band het meeste succes met simpele, vertrouwd klinkende liedjes. Radiosurgery is daarop geen uitzondering.

Radiosurgery start wat tam. Zo vallen de eerste drie songs niet echt op en heb je met de dertien-in-een-dozijn-liedjes snel het idee dat je naar een langgerekte track zit te luisteren. Gelukkig brengt het pakkende ‘I`m Not The One’ daar even verandering in. Nog steeds is deze degelijke track niet heel bijzonder, maar het hoge meezinggehalte zou zomaar een hitje op kunnen leveren. Toch blijft het album met zijn heldere gladde productie klinken als een eenheidsworst. Uitzonderingen die boven de brei uitsteken zijn ‘Caught In The Act’ het verfrissende poppy duet met Bethany Cosentino van Best Coast en het uptempo ‘Memories Of Battle Scars’. De meest geslaagde song van het album is zonder twijfel afsluiter ‘Map Of Your Body’. De song zorgt mede door de tempowisseling in de break voor een flink contrast met de rest van het album.

Het nieuwe album van New Found Glory is dus alles wat je kan verwachten van de band. En op zich is daar natuurlijk helemaal niets mis mee. Het is alleen erg jammer dat er tussen de songs (te) weinig variatie zit, waardoor het album nooit echt hoge ogen gooit. Radiosurgery is leuk voor de fans, maar duidelijk minder interessant voor de gemiddelde luisteraar.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:New Found Glory Label:Epitaph
Jennie Abrahamson - The Sound Of Your Beating Heart

Jennie Abrahamson - The Sound of Your Beating Heart Jennie Abrahamson is afkomstig uit Sävar aan de Noordkust van Zweden. Het...