RECENSIE: Ryan Adams - Ashes & Fire

Cover Ryan Adams - Ashes & Fire
recensie cijfer 2011-10-10 In de afgelopen jaren wist Ryan Adams van zijn drank- en drugsverslaving af te komen en trouwde hij met voormalig kindsterretje Mandy Moore, maar muzikaal gezien presteerde hij geen grootse dingen. We vergeven het hem, want met zijn geweldige nieuwe plaat Ashes And Fire is dit meer dan goed gemaakt.

Dat Ryan Adams een bijzonder getalenteerde singer/songwriter is stond al vast in zijn periode als frontman van de alt-countryband Whiskeytown. Zijn eerste soloplaat Heartbreaker was van ongekende schoonheid, maar geen commercieel succes. Opvolger Gold was dat wel en zette Ryan Adams definitief op de kaart. Beide platen zijn geproduceerd door Ethan Johns, die ook platen produceerde van onder andere Kings of Leon, Ray Lamontagne en Crowded House.

Er volgde een periode met veel releases van Ryan Adams, al dan niet met zijn begeleidingsband The Cardinals, met zeer wisselend succes. Zo maakte hij een stevige rock ‘n’ roll plaat en bracht hij de metal plaat Orion uit. Even leek het talent van Adams voorgoed verloren. Tot er berichten kwamen dat hij voor een nieuw album zou gaan samenwerken met Glyn Johns, vader van eerdergenoemde Ethan Johns en producer van platen van onder andere The Eagles, The Rolling Stones en Bob Dylan. Die plaat is Ashes And Fire geworden.

Ashes And Fire is het beste te vergelijken met Heartbreaker. Het is een redelijk rustige plaat met prachtige liedjes, met melodieën die je meteen raken en blijven hangen. Bij het openingsnummer ‘Dirty Rain’ weet je meteen dat het goed zit en dat gevoel blijft. Mooi gemixt, ingetogen ingespeeld en prachtig gezongen. Het titelnummer ‘Ashes And Fire’ is wat steviger, maar valt niet uit de toon. Het wordt opgevolgd door het prachtige intieme ‘Come Home’. Dat kenmerkt ook het album: de afwisseling tussen intieme ‘kleine’ liedjes met wat meer steviger nummers.

Het nummer ‘Lucky Now‘ is een van de mooiste liedjes op het album. Het heeft een mooie tekst en een pakkende melodie die ook al regelmatig op de radio te horen is. In het slotnummer ‘I Love You But I Don’t Know What to Say’ is de aanwezigheid van Norah Jones op piano goed te horen. Ze is ook bij andere liedjes op het album betrokken is.

Dit album bewijst dat Ryan Adams nog steeds een van de grootste hedendaagse singer/songwriters is en nog steeds in staat is om er toe te doen. Ashes And Fire behoort zonder twijfel tot de beste platen van Ryan Adams en tot één van de beste albums van 2011.
Recensent:Rients Kuik Artiest:Ryan Adams Label:Sony Music
Cover Adam Cohen - Like A Man

Adam Cohen - Like A ManAls zoon van de grootste singer-songwriter die er op deze planeet rondloopt...