RECENSIE: Veronica Falls - Veronica Falls

Veronica Falls - Veronica Falls
recensie cijfer 2011-10-08 Indiepopgroepen met zonnige, lo-fi liedjes: ze zijn niet aan te slepen de laatste tijd. Het Britse Veronica Falls is de huidige leider van de beweging. Leden Roxanne Clifford, James Hoare, Marion Herbain en Patrick Doyle zaten eerder al samen in andere bandjes (The Royal We, Sexy Kids), maar besloten dat drie keer scheepsrecht moet zijn. Als Veronica Falls brachten ze de laatste twee jaar verschillende singles uit. Die werden opgepikt door invloedrijke Amerikaanse muziekblogs, met als resultaat dat er door menig muziekliefhebber naar het selftitled debuutalbum wordt uitgekeken. Maar is dat terecht of pure trendwatching?

Een beetje van beiden. Aan de ene kant maakt Veronica Falls geen slechte liedjes. Aan de andere kant is vernieuwing erg ver te zoeken en is dit een band ‘voor op de stapel’. De boy-girl samenzang, het lo-fi geluid, de surfrock uitstapjes in bijvoorbeeld ‘Beachy Head’... het is allemaal al eens eerder en beter gedaan. Ook door bands die tevens niet vernieuwend waren, zoals bijvoorbeeld Best Coast. Een naam waar Veronica Falls door het stemgeluid van Clifford erg aan doet denken.

Negeer echter het gebrek aan frisheid en wat er over blijft zijn twaalf tracks die niet onaardig in elkaar steken. ‘Come On Over’ is dankzij de tempowisselingen een hoogtepunt. Opener ‘Found Love In The Graveyard’ bevat onrealistische, maar daardoor tevens interessante lyrics. En door de vrolijke sound is ongeluksnummer ‘Misery’ een lekkere opbeursong als je je dag niet hebt. Gebrek aan variatie is er niet. Veronica Falls duikt in het ene na het andere subgenrebad en door de korte duur van de meeste nummers is het niet lastig de plaat van begin tot eind te beluisteren zonder daar erg in te hebben.

Kortom, Veronica Falls’ eerste album is zeker geen verkeerde verzameling van zonnige popliedjes. Is deze sound ondertussen door ‘tig bandjes uitgemolken? Jazeker. En zijn er bandjes die dit beter doen? Ongetwijfeld. Veronica Falls maakt fijne muziek, maar maakt de veel te hoge verwachtingen - geschapen door onder andere Pitchfork en Stereogum - niet waar.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Veronica Falls Label:Bella Union
[Salah Edin] – [WOII]

Salah Edin - WOII Salah Edin heeft zichzelf de taak toebedeeld om de mensen te prikkelen. Op...