RECENSIE: Sixteen Horsepower - Yours Truly

Sixteen Horsepower – Yours, Truly
recensie cijfer 2011-09-29 Tussen 1992 en 2005 maakt Sixteen Horsepower een titelloze EP en vier studioalbums, met daarop een eigenzinnige mix van rock en traditionele Amerikaanse muziek. Daarna gaat de band uit elkaar. Bandleider David Eugene Edwards richt zich voortaan op Woven Hand, de band die hij in de nadagen van Sixteen Horsepower al oprichtte.

Eerder verschenen er al twee live-albums van Sixteen Horsepower en een compilatie met oud werk, maar een carrièreomspannende verzamelaar was er nog niet. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen met de release van Yours, Truly. Hierop is het beste werk van Sixteen Horsepower verzameld en daarnaast is er ruimte voor de nodige B-kanten en alternatieve versies.

De eerste cd van Yours, Truly heet People’s Choice en bevat het beste van Sixteen Horsepower, volgens de fans. Afgaand op People’s Choice vinden de fans Secret South het beste Sixteen Horsepower album, want deze plaat is met maar liefst vijf tracks vertegenwoordigd. Folklore, het laatste album van de band uit 2002, komt er met slechts één nummer het slechtst af. Van de overige zes songs komen er twee van Low Estate, drie van Sackcloth ‘n’ Ashes en één van de debuut-EP.

People’s Choice is door de fans samengesteld, dus de twaalf nummers die erop staan zijn blijkbaar de populairste Sixteen Horsepower songs. Toch is er wel wat aan te merken op de samenstelling. Het belangrijkste kritiekpunt is dat het prachtige Folklore er met één song, ‘Hutterite Mile’, wel heel bekaaid vanaf komt. ‘Outlaw Song’ en ‘Sinnerman’ hadden ook zeker een plaatsje op deze verzamelaar verdiend.

Een andere opvallende song die ontbreekt op People’s Choice is ‘Wayfaring Stranger’, afkomstig van Secret South. Deze traditional is natuurlijk talloze malen uitgevoerd, maar de versie van Sixteen Horsepower is werkelijk prachtig. Ook het sterke ‘South Pennsylvania Waltz’ van de EP ontbreekt helaas op People’s Choice.

De tweede cd van Yours, Truly heet Rarities en hierop vinden we B-kanten, demo’s, remixen en radiosessies. Op deze cd staan ook twee nummers die eerst als B-kant fungeerden, maar later ook op Low Estate verschenen. Hiermee wordt dit album toch wat meer recht gedaan.

Het meest interessant aan Rarities is een drietal covers, ‘Bad Moon Rising’ (Creedence Clearwater Revival), ‘Fire Spirit’ (The Gun Club) en ‘The Partisan’. Deze laatste song is vooral bekend van Leonard Cohen, maar de versie van Sixteen Horsepower is nog mooier dan die van de Canadese bard. ‘Fire Spirit’ en ‘The Partisan’ stonden overigens ook op sommige persingen van Low Estate, maar veel fans hebben deze nummers waarschijnlijk nog niet.

Ondanks een aantal ontbrekende songs is People’s Choice een prima introductie in het werk van Sixteen Horsepower. Daarnaast is Rarities leuk voor de fans en tezamen maken deze twee cd’s van Yours, Truly een uitstekende verzamelaar van een meer dan uitstekende band. Daarnaast is Yours, Truly ook nog eens heel mooi verpakt. Aanrader!
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Sixteen Horsepower Label:Glitterhouse Records
Gemma Ray – Runaway EP

Gemma Ray - RunawayHet verhaal achter het label Bronze Rat Records begint allemaal bij Gemma...