RECENSIE: Wolves Like Us - Late Love

Wolves Like Us – Late Love
recensie cijfer 2011-08-07 Uit Oslo, Noorwegen komt Wolves Like Us, een alternatieve rockband dat net een jaar bestaansrechts heeft. Met Late Love presenteren deze Noren hun debuutalbum, dat voor een debuutalbum niet slecht klinkt.

Maar ‘niet slecht’ is nog niet steeds ‘waanzinnig’ of ‘uitmuntend’. Late Love is namelijk een prima album, maar mist de wow-factor. Wolves Like Us is een samensmelting van diverse Noorse bands waarvan JR Ewing de bekendste is. Het haalt de inspiratie uit bands als Afghan Wings, Hot Water Music en Planes Mistaken For Stars.

Maar wat maakt Late Love dan ‘niet slecht’ en niet ‘waanzinnig’ of ‘uitmuntend’? In eerste instantie is het album nogal vlak. Het album kent geen pieken. Wolves Like Us spat nergens echt uit zijn voegen met mooie hoogtepunten. Het blijft allemaal een beetje op een gemiddeld pitje, maar wel zodanig dat het geen saai album wordt. Muzikaal gezien is Wolves Like Us namelijk geen slechte band. De gitaren hebben een lekkere distortion, de drummer drumt interessante lijnen en de zanger heeft een lekker rauwe, bijna schorre, zangstem. Toch komt het niet echt spectaculair van de grond.

Late Love wordt geopend met ‘Burns Like A Paper Rose’, maar zet pas een beetje een gezicht neer bij ‘Deathless’. Hier heeft het in de verte wel wat weg van And So I Watched You From Afar, een van de toonaangevende bands binnen het progrock-genre. Het is dan ook meteen het beste nummer van deze plaat. Daar waar ‘Deathless’ wat wegheeft van And So I Watched You From Afar, zo heeft ‘Old Dirty Paranoia’ wat weg van een toegankelijke versie van Mastodon. Dit mede door de manier van zingen, die erg veel weg heeft van wederom een toonaangevende band (binnen een ander genre).

Dit viertal heeft echter last van een probleem waar veel (beginnende) bands last van hebben, namelijk dat het hele album erg op elkaar lijkt. Met ‘Shiver In The Heat’ wordt nog even een uitstapje gemaakt en klinkt de band een stuk frisser, maar valt daarna alweer snel in hetzelfde patroon. Aan originaliteit, talent en inspiratie zal het ongetwijfeld niet liggen, daar klinkt Late Love dan weer wel te goed voor. Nee, Wolves Like Us zal nog op zoek zijn naar het eigen gezicht. Wanneer het dat gevonden heeft, is het een kandidaat om een mooie band te worden binnen het genre alternatieve rock.
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:Wolves Like Us Label:Suburban Records
Banda Black Rio

Banda Black Rio - Super Nova Samba Funk Banda Black Rio beleefde in haar hoogtijdagen veel succes als de...