RECENSIE: Cults - Cults

Cults
recensie cijfer 2011-07-27 Er zijn veel zogenaamde boygirlbands - bands met zowel een vrouwelijke als mannelijke zanger - die hoge ogen gooien bij muziekliefhebbers en critici. The Kills, Blood Red Shoes, noem maar op. Ook uit 2011 gaat weer een dergelijke band voortkomen die het helemaal lijkt te gaan maken. De naam: Cults, bestaande uit indiepoppers Madeline Follin en Brian Oblivion. Het selftitled debuutalbum van dit duo is één van de meest speelse platen van het jaar en het beluisteren meer dan waard.

De albumhoes verraadt het eigenlijk al: voor lastige verhalen hoef je niet naar Cults te luisteren. Het album telt elf tracks waarop zij (Madeline) hem (Brian) het een en ander duidelijk wil maken. Dat hij haar in de weg staat om optimaal te genieten van het leven bijvoorbeeld. ‘Go Outside’ is al een grote hit op het internet. Of dat zij niet meer zonder hem naar bed durft te gaan (‘You Know What I Mean’). De boodschap is steeds simpel, maar toch zijn de teksten alles behalve dat. Cults verbergt zware onderwerpen in luchtige situaties en bezingt op deze manier beiden.

Voor de popliefhebber is het hoe dan ook genieten. De melodieën zijn ongelofelijk catchy en de zang zorgt voor de nodige afwisseling. Madeline neemt het merendeel van de vocale taken op zich, maar samenzang en solomomenten voor Brian passeren regelmatig de revue. Cults klinkt daarnaast enorm zomers. Dit komt gedeeltelijk door de luchtige vibe, maar ook door de instrumenten. Het drumwerk gaat soms ietwat de dancehallkant op, hoge xylofoonnoten bekleden meerdere tracks en de vrolijke zang maken van tracks als ‘Never Heal Myself’ de ideale soundtrack voor een poolparty.

Cults maakt muziek dat bij hun imago past: twee vlotte jonkies uit New York die lol hebben. De kans dat miljoenen andere vlotte jonkies mee willen dollen is door dit album erg groot geworden. Niet alleen is het één van de leukste platen van het jaar, Cults is als luchtige en zomerse boygirlband ook uniek in zijn soort.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Cults Label:Sony Music
Beyonce 4

Beyoncé - '4We kennen Beyoncé Knowles ondertussen vooral van uptempo cuts als ‘Crazy In...