RECENSIE: Foo Fighters - Back and Forth

Foo Fighters – Back And Forth
recensie cijfer 2011-07-14 Het kan bijna niemand ontgaan zijn dat Foo Fighters onlangs een album heeft uitgebracht. Het opmerkelijke hieraan is dat Butch Vig, net zoals in de tijd van Nirvana, weer ouderwets achter de knoppen zat. Ongetwijfeld heeft het er toe bijgedragen dat het Nirvana verleden van frontman Dave Grohl weer aangeroerd mocht worden. Dave Grohl durft en wil ook weer praten over de band waar hij beroemd mee geworden is. Daarom is het ook volkomen logisch dat nu juist Back And Forth, de nieuwste dvd van Foo Fighters is uitgekomen.

Back And Forth is nu eens niet een concert dvd, maar een terugblik op zestien jaar Foo Fighters. In de chronologisch opgezette documentaire zie je Grohl veel aan het woord, maar ook bandleden en ex-bandleden laten zich horen. De zelfmoord van Kurt Cobain en de daardoor onvermijdelijke ondergang van Nirvana wordt nog eens kort verteld en is gelijk het startpunt van deze film, waarin de mannen openhartig aan het woord komen. Waar begin je als je frontman en beste vriend zichzelf van het leven berooft? Het was voor Grohl reden om een klein jaar onder te duiken. Gelukkig zag hij in dat muziek maken toch het beste medicijn is. Hij had nog wat nummers op de plank liggen en zette die op een cassette bandje, wat uiteindelijk resulteerde in de rauwe debuutplaat van de band.

Nadat in de beginjaren drummer William Goldsmith ontslagen werd, maakte Grohl een goede keuze door drummer Taylor Hawkins aan te nemen. Hawkins en Grohl zijn inmiddels de beste vrienden en daarom was het voor Grohl ook behoorlijk schrikken nadat een overdosis Hawkins bijna fataal werd. De geschiedenis herhaalde zich. Gelukkig kwam de drummer er prima bovenop en inmiddels is Foo Fighters zonder de energieke mafkees niet meer voor te stellen. Het moment kwam overigens kort voor de opnamen van One By One. De inspiratie was na het voorval ver te zoeken en bijna had Grohl de handdoek in de ring gegooid. Maar een geslaagd optreden en een indringend gesprek met de drummer bracht het heilige vuur weer terug

De dvd eindigt met een kijkje bij de opnamen van Wasting Light dat in de garage van Grohl werd opgenomen. Dat hij daarbij zijn aandacht moet delen met zijn dochtertje die liever gaat zwemmen neemt hij voor lief. Als tijdens de opnamen Krist Novoselic ook nog even langs komt is de cirkel rond.

Back And Forth is geen diepgravende film en er wordt ook niet al teveel kritiek geuit op Grohl die ook keihard kan zijn, getuige de manier waarop hij met zijn eerste drummer omging. Deze puntjes van kritiek nemen niet weg dat deze documentaire voor twee vermakelijke uren zorgt.

Eerdere recensies van Foo Fighters:
- 07-04-2011: Wasting Light;
- 02-12-2009: Greatest Hits;