RECENSIE: Dotan - Dream Parade

Dotan - Dream Parade
recensie cijfer 2011-06-24 Dotan is de Amsterdamse zanger Dotan Harpenau. De 24-jarige stuurde op goede hoop een e-mail naar zijn favoriete producers (Martin Terefe en Sacha Skarbek van onder andere Adele en James Morrisson) en kreeg de verrassing van zijn leven: een uitnodiging om naar Londen te komen om zijn producerhelden te ontmoeten. Deze zagen brood in Dotan’s gevoelige popliedjes en nog geen twee jaar na dit ‘wonder’, ligt Harpenau’s debuutalbum in de schappen.

Zoals je van zijn producers mag verwachten, is Dream Parade een prachtig geschapen popplaat geworden. Uiteraard is de cd strak en gelikt, maar van overproductie is geen sprake. Dotan’s beste liedjes krijgen genoeg ruimte om te ademen en de zanger drukt met zijn mooie, gevoelige stem, die juist door zijn beperkingen een zekere rust uitstraalt, een herkenbare eigen stempel op het geheel. Voor alle hoogtepunten geldt dat ze wonderschoon zijn in hun eenvoud. Neem bijvoorbeeld de magistrale single ‘This Town’ of de pianoballades ‘Feel’ en ‘All That I Can Be’.

Het grootste minpunt van Dream Parade moge duidelijk zijn. Met producers die verantwoordelijk zijn voor talloze hits, klinkt het geheel zo nu en dan wel héél erg gladjes. ‘Daydreamer’ heeft de potentie om als tweede single dood gedraaid te gaan worden door menig radio-dj, maar is voor de meeste muziekliefhebbers te zoet om gemakkelijk te slikken. Gelukkig valt het wel mee, omdat het merendeel van Dotan’s liedjes niet geschreven zijn voor de grotere muziekzalen, maar dat Dream Parade een hapklare brok is voor het 3fm-publiek moge duidelijk zijn.

Maar wie niet vies is van radiovriendelijke popmuziek kan een hoop genot beleven met Dotan Harpenau. Door de productie van wereldformaat is dat ‘goedkope’ Nederlandse tintje van de meeste Engelstalige popartiesten van eigen bodem uit zijn muziek gezogen, maar er is voldoende gevoel overgebleven om dit debuut geslaagd te maken. Dream Parade is een album dat het ook over de grenzen goed kan gaan doen en dat maakt van Dotan een Nederlander om trots op te zijn.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Dotan Label:Capitol Records
Danger Mouse & Daniel Luppi - Rome (Starring Jack White & Norah Jones)

Danger Mouse & Daniele Luppi - RomeLaten we Danger Mouse & Daniel Luppi eerst eens introduceren. Danger...