RECENSIE: Iced Earth - Festivals of the Wicked

Iced Earth – Festivals Of The Wicked (dvd)
recensie cijfer 2011-06-05 Voor de fans van de Amerikaanse metalband Iced Earth was er onlangs een goede reden om bedroefd te zijn. Wat was het geval: Matt Barlow, die over het algemeen als de enige echte Iced Earth zanger wordt gezien, verliet voor de twee keer de band. Dat had hij eerder gedaan in 2003 om naar aanleiding van 11 september het politievak in te gaan, maar kwam daar in 2007 op terug. Nu is het om meer tijd en aandacht aan zijn gezin te besteden. Als afscheidscadeau krijgen we Festivals Of The Wicked voorgeschoteld, de eerste officiële Iced Earth dvd.

Over twee schijfjes verdeeld krijgen we vijf en een half uur materiaal voorgeschoteld in de vorm van een uur lange documentaire, vier videoclips en drie volledig festivalconcerten, waarvan twee met Matt Barlow.

De dvd begint met een onderhoudende documentaire. We zien geen kleedkamer onderbroekenlol, maar een serieus interview met Jon Schaffer (de baas) dat wordt afgewisseld door interviews met de huidige bandleden en een paar liveshots. Vermakelijk is het verhaal over de optredens in Griekenland ten tijde van Alive In Athens en de bijbehorende signeersessie in een plaatselijke platenzaak, waarvan de ruiten letterlijk uit de sponningen werden gedrukt. Het fanatisme van de fans aldaar is wel heel heftig, en wordt extra benadrukt wanneer Schaffer vertelt dat één van de gewond geraakte fans na het incident terugkeert om nog een handtekening op zijn net gehechte hoofdhuid te laten zetten. Waar Schaffer zijn inspiratie vandaan haalt blijkt wel uit het feit dat hij tijdens het hele interview een Iron Maiden shirt draagt. Overigens blijkt de man, die regelmatig dictatoriale eigenschappen wordt toegedicht, een uitermate aimabele gesprekspartner.

De concerten zijn alle drie opgenomen op festivals. De show op de eerste dvd op het Metal Camp Open Air festival in Slovenië en de shows op de tweede dvd op twee Duitse festivals (Rock Hard en Wacken). Op Metal Camp en Rock Hard zien we Barlow als zanger en krijgen we nagenoeg dezelfde setlist gepresenteerd. Veel verschil zit er dan ook niet in. Zowel het prima geluid en mooie beelden geven de sfeer goed weer. Er wordt uit bijna alle studioalbums geput, maar de publieksfavorieten zijn natuurlijk de oudjes ‘Dark Saga’ en ‘Iced Earth’. Ook de andere nummers gaan erin als koek. Zeker het toegankelijke ‘Ten Thousand Strong’ blijkt het live lekker te doen. Op Wacken zingt Tim Owens die in 2003 Barlow verving. Ondanks het feit dat de man technisch een betere zanger is, heeft hij tegen dat hij meer overkomt als plaatselijke klusjesman met appelwangen, dan een metalzanger. In dat opzicht is het voor Owens een verloren wedstrijd, hoe goed hij ook zingt.

De vier clips (allen met Tim Owens) zijn niet opvallend, maar laten horen hoe goed de traditionele metal van Iced Earth in elkaar zit. Het nummer ‘When The Eagle Cries’ gaat over 11 september en laat horen hoe betrokken Schaffer met zijn geboorteland is.

Festivals Of The Wicked is voor de fans een heus pretpakket, dat overigens wel een lange zit is, maar je krijgt dan wel een flinke portie metal van het allerhoogste niveau. Uiteraard komt het hele pakket in een bijzonder fraaie uitvoering op de markt.

Eerdere recensies van Iced Earth:
- 19-08-2008: The Crucible of Man.
Recensent:Jan Didden Artiest:Iced Earth Label:Century Media