RECENSIE: Holly Golightly & The Brokeoffs - No Help Coming

Holly Golightly and The Brokeoffs – No Help Coming
recensie cijfer 2011-06-14 Na een carrière onder Billy Childish’ hoede bij Thee Headcoatees, een hele reeks aan solo-albums en gastrolletjes bij goed volk als Rocket From The Crypt, The Greenhornes en The White Stripes doet Holly Golightly het sinds 2007 onder de naam Holly Golightly and The Brokeoffs. Nieuweling No Help Coming verschijnt koud een jaar na voorganger Medicine County (2010) en is opnieuw een fijn staaltje vintage country en blues met een vleugje rockabilly.

Achter The Brokeoffs gaat overigens enkel en alleen muzikant Lawyer Dave schuil. Samen met Golightly serveert hij een afwisselende verzameling opgewekte en melancholische, energieke en slepende, direct lekker in het gehoor liggende songs die het niet moeten hebben van hun originaliteit. Qua geloofwaardigheid en overtuigingskracht zit het echter wel meer dan goed en weet het duo met negen eigen composities en drie covers flink wat luisterbeurten af te dwingen.

Golightly’s stem is zondermeer de primaire blikvanger op dit lekker losjes in elkaar gestoken en zonder opsmuk geproduceerde album. Lawyer Dave weet als tweede stem en soms als lead vocalist echter ook voor heel wat aangename momenten te zorgen. Het grotendeels door hem gedragen ‘You’re Under Arrest’ is, ondanks -of misschien wel dankzij- het feit dat hij absoluut geen ‘geschoolde’ zanger is, zelfs een van de meest intense en sterke tracks alhier. Andere hoogtepunten? De energieke titeltrack, het slepende ‘The Rest Of Your Life’, het exotische calypso-blues nummer ‘Burn, Oh Junk Pile, Burn’, het opgewekte ‘Leave It Alone’ en het met slide gitaar doorspekte rustpunt ‘The Whole Day Long’.

De covers zijn trouwens ook in orde. De keuze is smaakvol en de uitvoering naar behoren. Met name de interpretatie van Bill Anderson’s ‘The Lord Knows I’m Drinking’, hier tweestemmig gezongen en voor die gelegenheid omgedoopt tot ‘Lord Knows We’re Drinking’, is effectief. De swampy uitvoering van Mr. Undertaker’s ‘Here Lies My Love’ en de geinige pas-op-voor-drugs sing-a-long song ‘L.S.D. (Rock ‘n Roll Prison)’ scoren echter ook beslist een voldoende. Kortom, voor een portie lekker krakkemikkige en uiterst bevlogen gebrachte country, blues en rockabilly bent u bij Holly Golightly en Lawyer Dave (wederom) aan het juiste adres.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Holly Golightly & The Brokeoffs Label:Bertus
[Kraak & Smaak] – [Electric Hustle]

Kraak & Smaak - Electric Hustle Kraak & Smaak is een duidelijk voorbeeld van een band waar ik wel een...