RECENSIE: Racoon - Liverpool Rain

Racoon -    Liverpool Rain
recensie cijfer 2011-05-23 Before You Leave haalde in 2008 bij lange na niet het niveau van Another Day. Het bleek een herhalingsoefening van het succesvolle album uit 2005. De liefhebbers van het eerste uur verlangde terug naar de tijd dat Racoon debuteerde met het eveneens succesvolle Till Monkeys Fly, waarop toch een beduidend rauwer geluid te horen was, dan de gladde commerciële luisterliedjes die nu de revue passeerden. De scherpe randen waren verdwenen en de plaats van de elektrische gitaar bleek definitief ingenomen door zijn akoestische broertje.

Ondanks de wisselende resultaten na Till Monkeys Fly en Another Daywisten zanger Bart van der Weide en gitarist Dennis Huige steeds weer materiaal te schrijven dat overtuigde. Want of je de stijl van Racoon nu wel of niet waardeert, ze weten menig luisteraar vaak te raken met hun melancholische en sentimentele liedjes. Met het vijfde studioalbum Liverpool Rain bewijst de Zeeuwse band dit opnieuw.

De link met Groot-Brittannie is op Liverpool Rain niet alleen beperkt tot de titel, want het album werd voor een deel opgenomen in de fameuze Abbey Road Studios. Tevens werkte Racoon samen met het London Chamber Orchestra. En juist deze samenwerking is misschien wel typerend voor een groot deel van het album. De liedjes op Liverpool Rain zijn namelijk rijk gevuld. En vaak met subtiele strijk- en blaasarrangementen door het eerdergenoemde orkest. Hier en daar is er zelfs sprake van frisse soulinvloeden, bijvoorbeeld bij de vooruitgestuurde single 'No Mercy'. Of op 'Took A Hit' wat bij vlagen meer neigt naar het Racoon van vroeger.

Minstens net zo opvallend als het vollere geluid is de subtiele variatie die er op dit album te vinden is. Opener '2014' is klein gehouden, maar door de zweverige sound en het dwingende tempo van de gitaar, klinkt het al een stuk minder vertrouwd dan het schitterende 'Don`t Hold Me Down', wat juist een typische Racoon song is. De akoestische (gitaar)muziek van 'Freedom' is door de toevoeging van blazers een sfeervolle zomersong en afsluiter 'Better Be Kind' klinkt zelfs mysterieus en onheilspellend, iets wat er eigenlijk niet eerder bij de band te horen was.

Naast de schitterende luisterliedjes 'No Story To Tell' en 'Don`t Give Up The Fight', waarbij de kenmerkende stem van Van der Weide je keer op keer weet te raken, is het absolute hoogtepunt 'Liverpool Rain'. De titeltrack is er een met alle bekende ingrediënten, maar door het rijkgevulde arrangement weet de track zich in je hoofd te nestelen. En gegarandeerd dat je er nog wel even mee rond blijft lopen.

Er waait op Liverpool Rain een fris briesje door het materiaal van Racoon. Het album is alleen daardoor al minder voorspelbaar dan de vele op 'Blackbird' gebaseerde liedjes van zijn voorganger. Terwijl Racoon met 'Little Down On The Upside' wel weer een flinke poging heeft gewaagd. Hoe dan ook, Liverpool Rain is misschien wel een van de sterkste albums van Racoon. Het is te hopen dat de subtiele verfrissing in het materiaal niet van tijdelijke aard is.

Eerdere recensies van Racoon:
- 04-12-2009: Live at Chasse Theater Breda;
- 02-04-2008: Before you Leave.