RECENSIE: Digitalism - I Love You, Dude

Digitalism – I Love You, Dude
recensie cijfer 2011-06-27 In 2007 waren daar opeens drie electroduo’s met een ijzersterk debuutalbum. Justice uit Frankrijk, Simian Mobile Disco uit Engeland en Digitalism uit het Duitse Hamburg. Inmiddels zijn we vier jaar verder en in die tijd heeft alleen Simian Mobile Disco nieuwe albums uitgebracht. Van Justice schijnt dit jaar dan eindelijk het langverwachte (en al meerdere malen uitgestelde) tweede album uit te gaan komen, maar nu is het eerst de beurt aan Digitalism.

I Love You, Dude werd voorafgegaan door de 12”single ‘Blitz’ en deze liet al horen dat we geen grote veranderingen hoefden te verwachten. En inderdaad, dit nieuwe album ligt duidelijk in het verlengde van het titelloze debuut: rockende electro met zowel synths als gitaren. Het belangrijkste verschil is echter dat deze nieuwe plaat een stuk minder sterk is.

I Love You, Dude opent nogal slapjes met het instrumentale ‘Stratosphere’. Meteen hierna komt de single ‘2 Hearts’ die gelukkig een stuk beter is. Het nummer is vrij catchy, maar de zang in het refrein is wel een beetje erg zoetig. ‘Circles’ is eveneens vrij catchy en deze song komt qua niveau aardig in de buurt van het vorige album.

Na ‘Blitz’ komt met ‘Forrest Gump’ de eerste echte uitschieter. In deze song, die mede geschreven werd door Julian Casablancas van the Strokes, zijn vooral de baslijn en de zang erg goed. Ook het noisy ‘Reeperbahn’, vernoemd naar de bekendste straat van Hamburg, is behoorlijk goed. De productie is vol, de baslijn is vet en de zang had uit een punk-funknummer weggelopen kunnen zijn. In het midden zit een rustige passage met allemaal vage geluiden en samples en daarna knallen Jens Moelle and İsmail Tüfekçi er weer vol in.

Aan het begin van het rustige ‘Just Gazin’’ horen we een akoestische gitaar. Ook de zang draagt bij aan het laidback gevoel van de track en deze vormt inderdaad een prima soundtrack voor als je gewoon wat voor je uit zit te staren. ‘Just Gazin’’ wijkt duidelijk af van de rest van het materiaal op I Love You, Dude en vormt mede hierdoor één van de hoogtepunten. Ook het wat meer rockende ‘Miami Showdown’ is één van de betere tracks op I Love You, Dude

I Love You, Dude is al met al zeker geen slechte plaat, maar is gewoon duidelijk minder dan het debuut van het Hamburgse duo. Een aantal nummers haalt het niveau van het eerste album, maar verreweg de meeste doen dat helaas niet. Gelukkig doet Digitalism het op de altijd moeilijke tweede nog wel een stuk beter dan Simian Mobile Disco op hun tweede en derde album. Nu nog afwachten hoe Justice het eraf brengt.

Eerdere recensies van Digitalism:
- 28-06-2007: Idealism.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Digitalism Label:Cooperative Music