RECENSIE: U.D.O. - Rev Raptor

U.D.O. - Rev Raptor
recensie cijfer 2011-04-28 Daar is ie dan eindelijk. U.D.O. brengt met Rev Raptor zijn dertiende album uit en dit in opvolging van het succesvolle meesterwerk Dominator uit 2009. De man met de stem van schuurpapier, Mr German Metal himself, bouwt al sedert 1987 zijn solo carrière uit. Hij verliet het roemruchte gezelschap Accept in datzelfde jaar om zijn eigen ding te doen. Natuurlijk zal zijn naam voor eeuwig en altijd blijven geassocieerd worden met dat Duitse exportproduct. Udo Dirkschneider bleek het ideale boegbeeld en ideaal frontman voor Accept en voor de onvervalste jaren tachtig metal op Duitse leest geschoeid.

Veel is er in de loop der jaren natuurlijk niet veranderd. De kleine blonde rockgod beschikt nog steeds over schurende stembanden die zelfs menig viervoeter kippenvel doen bezorgen en dito look. Muzikaal tapt hij ook al sinds het prille begin uit hetzelfde muzikale vaatje. Recht door zee hardrock met een upgrade en modernere klankkleur, dankzij de verbluffende technologische middelen van vandaag.

Toch wordt internationaal steevast uitgekeken naar de nieuwe release van dit bezige baasje. Een paar weken geleden werd vriend en vijand al getrakteerd op een gesmaakt voorproevertje: de EP Leatherhead. Rev Raptor gaat verder in de lijn van wat U.D.O. door je stereo stuurde.

Het titelnummer bevestigt dat U.D.O. ontegensprekelijk nog lang in dit rockcircuit kan meedraaien. De track grijpt je meteen bij de ballen en wordt gegarandeerd de openingstune op de live concerten. ‘Leatherhead’ kennen we van de EP en ‘Renegade’ beukt de hersenen uit je schedel. Alleen ‘I Give As Good As I Get’ valt wat uit de toon; niet meteen het sterkste nummer van de schijf. Verder lijkt ‘Rock ‘N’ Roll Soldiers’ als twee druppels water op Accept in hun gloriedagen en rockt men stevig door met ‘Terrorvision‘, ‘Pain Man’ en ‘Motor-Borg‘.

Opvallend is de jeugdige energie en benadering waarmee de nummers neergezet worden. U.D.O. behoort tenslotte bijna tot de groep mensen die de pensioengerechtigde leeftijd nadert, maar denkt er nog lang niet over om de handdoek in de ring te gooien.

Fans van Accept, U.D.O. en stevige jaren tachtig metal kunnen op beide oren slapen en Rev Raptor zonder omzien of schaamte aanschaffen. Deze brok metal zonder compromissen laat je voelen waarom je destijds in de ban raakte van zwaar metaal. Een prima plaat die bol staat van schitterende composities waar de energie en drive van afdruipt.

Eerdere recensies van U.D.O.:
- 25-03-2011: Leatherhead EP.
Recensent:Gunther Moens Artiest:U.D.O. Label:AFM