recensie cijfer 2011-04-25 Onder de naam Wildcookie zijn Freddie Cruger en Anthony Mills de samenwerking aangegaan om Cookie Dough in de winkels te krijgen. Beide namen doen niet snel een belletje rinkelen, maar laatstgenoemde heeft al met enkele grootheden in de studio gestaan. De vocale kunsten van Anthony Mills zijn terug te vinden op nummers van Amy Winehouse, KRS-One, Maxi Priest en Sizzla. Eerstgenoemde is een producer die in zijn thuisland Zweden al enkele jaren hard aan het werk is.

Freddie Cruger levert enkele zeer uiteenlopende producties, waarop Anthony Mills zijn vocale kwaliteiten mag leggen. Soms resulteert dit in jazz liedjes. Zo is ‘Heroine’ een eerbetoon aan de grootste inspiratiebron voor goede jazz. Het nummer bestaat uit een simpel drumritme waar zweverige bliepjes en een saxofoon overheen jengelen. Mills bezingt daar vervolgens op aangename wijze zijn refrein enkele keren overheen. Het is duidelijk waarom ook Gilles Peterson fan is van dit duo.

Maar ook dansbare nummers gaan het duo goed af. ‘On The Road’ bevat een elektronisch ritme, die gecombineerd met een toetergeluid, zo de club in zou kunnen. Het nummer wordt aangevuld met een breakbeatmelodie, welke de oude hiphopnummers kenmerkte. Waar Mills op ‘Heroine’ nog als een typische jazz zanger klinkt, weet hij zijn stem hier om te buigen tot een echte MC.

Helaas werkt de combo niet overal even goed. Op het eerste gezicht lijkt ‘Come Closer’, met haar Arabische trommeltje, wederom een succesverhaal. Zodra Mills begint te zingen, slaat hij helaas te veel de kant van een zweverige commerciële R&B zanger op. Meteen klinkt de muziek veel minder speciaal en moet het duo het duidelijk afleggen tegen betere R&B muzikanten als Bilal en Dwele.

Cookie Dough is een leuke samenwerking, waar zeker enkele aangename nummers op te vinden zijn. Helaas blijft er na afloop van een luisterbeurt weinig van de hele plaat hangen. Anthony Mills toont met zijn eindeloos herhalen van de refreinen weinig creativiteit en ook de producties van Cruger zijn over het algemeen niet meer dan aangenaam. Het duo mist gewoon een eigen stempel en weet daardoor Cookie Dough nergens naar een imponerend niveau te brengen.
Sonne Adam – Transformation

Sonne Adam - TransformationVergeet de voorspellingen van de Maya’s over het einde der tijden anno 2012....

Lanu – Her 12 Faces