RECENSIE: Lanu - Here 12 Faces

Lanu – Her 12 Faces
recensie cijfer 2011-04-28 De Australische funkband The Bamboos bracht tussen 2006 en 2010 maar liefst zes studioplaten en twee live-albums uit. Desondanks had de oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland afkomstige gitarist en oprichter Lance Ferguson blijkbaar nog tijd over voor een eigen project en in 2007 debuteerde hij onder de naam Lanu met This Is My Home. Hierop was onder andere de toen nog onbekende Aloe Blacc te horen.

Vier jaar later is Lanu terug met Her 12 Faces, waarop een belangrijke rol is weggelegd voor Megan Washington. Deze Australische zangeres won in eigen land verschillende popprijzen en scoorde met haar band Washington, waar ook Ferguson in speelt, een aantal hits. Ook scoorde ze een hit samen met The Bamboos.

Washington zingt vijf tracks op Her 12 Faces, waaronder de poppy opener ‘Beautiful Trash’ en het wat meer jazzy ‘Hold Me Down’. Deze laatste song heeft mede door de violen een laidback jaren ’60 feel. Ook verzorgt Washington de vocalen in het duidelijk minder luchtige ‘Fall’, één van de beste tracks op het album. Ook het instrumentale ‘Portrait In 50hz’ is een sterke track, met name door de dubstepbas, die zo nu en dan de kop op steekt, en de leuke synthesizeraccenten.

De titeltrack van Her 12 Faces ademt de sfeer van een rokerige nachtclub door de staande bas, piano en de gesproken Franse tekst. Het opnieuw door Washington gezongen ‘Roosevelt Blues’ heeft in het midden een grappig moment, waarop de plaat blijft hangen. De naald wordt even verzet en daarna gaat het verder niet zo bijzondere nummer weer door. Ook grappig is de afsluitende cover van Roxy Music’s ‘More Than This’, hier in het Frans gezongen.

Her 12 Faces bevat dus een aantal leuke nummers, maar daarnaast helaas ook een paar mindere. Songs als ‘Der Hotel Blume’, ‘Wire’ en ‘The Coral Route’ missen richting en gaan eigenlijk nergens heen. Het klinkt allemaal zeer verzorgd, met weelderige arrangementen en mooie strijkers, ergens in de hoek van Zero 7, maar urgent wordt het niet.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Lanu Label:TruThoughts

Curry & Coco – We Are Beauty

Curry & Coco - We Are Beauty Soms schat je de herkomst van bands heel verkeerd in. Kan gebeuren....