RECENSIE: Amaranthe - Amaranthe

Amaranthe - Amaranthe
recensie cijfer 2011-04-21 Melodic Death Metal noemt het Zweedse Amaranthe hun muziek zelf, maar dat is hetzelfde als Senseo èchte koffie noemen. Amaranthe klinkt namelijk niet als death metal. Door de aanwezigheid van vrouwelijke vocalen heeft de band meer weg van bands als Evanescence, Lacuna Coil en ons eigen Within Temptation. Al moet gezegd worden de muziek van Amaranthe wel vijf slagen steviger is dan deze collegamuzikanten.

De aanwezigheid van een vrouw in een metalband drukt al snel een stempel, maar Amaranthe telt drie vocalisten (die verder geen instrumenten bespelen). Om te beginnen is daar Elize, een appetijtelijke jonge vrouw (hoe kan het ook anders in dit genre). Als tweede vocalist is daar Jake, de man met de lange dreadlocks die de male clean vocals verzorgd. De screams zijn voor de rekening van Andy.

De muziek van Amaranthe is hier en daar wel doordrenkt met pure metal. De dubbele bassdrums, snelle gitaarriffs en gillende gitaren vliegen je om de oren. Dit gaat natuurlijk gepaard met het stoere metal-uiterlijk van de mannen. Maar desondanks dat de muziek van Amaranthe doorspekt is met metal, ligt er ook een dikke suikerlaag overheen die het geheel zeer toegankelijk maakt. Iets wat niet perse als negatief beschouwd hoeft te worden.

Een nummer als ‘Amaranthine’ benadert het geluid van een band als Within Temptation wel heel sterk en zou zo geplaatst kunnen worden in de playlist van Radio 538. Het zal mij dan ook niets verbazen als blijkt dat dit nummer uitgebracht en ingezet gaat worden als volgende single. De eerste single van dit album ‘Hunger’ staat al twee jaar op iTunes, omdat het eigenlijk deel zou uitmaken van het album Leave Everything Behind dat er nooit gekomen is.

Maar naast de zeer toegankelijke nummers ‘Hunger’ en ‘Amaranthine’ zijn er ook de stevigere nummers als ‘Rain’, ‘Call Out My Name’ en ‘Leave Evertything Behind’. Maar ècht zware (death) metalstatus behalen deze tracks ook niet. Daarvoor ligt er op deze nummers ook nog die eerder genoemde dikke suikerlaag.

Amaranthe zal het waarschijnlijk goed doen bij fans van bands als Bullet For My Valentine en de eerder genoemde metalbands waarin de vocalen verzorgd worden door een vrouw. Het is een debuutalbum waar dit Zweedse zestal trots op mag zijn.
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:Amaranthe Label:Spinefarm
Insense – Burn In Beautiful Fire

Insense - Burn in Beautiful FireOp Youtube staan boven de lijst van reacties, de twee best beoordeelde...