RECENSIE: Kingdom Come - Rendered Waters

Kingdom Come - Rendered Waters
recensie cijfer 2011-03-14 Lenny Wolf doet het maar weer of net niet. Het is maar hoe je tegenover het feit staat dat een act oude nummers in een nieuw jasje stopt. Het boegbeeld, de frontman, zanger en belangrijkste componist in Kingdom Come gooit volgens velen een dubieuze nieuwe release op de markt. Hoewel je dit Rendered Waters met acht oude en drie nieuwe nummers bezwaarlijk echt nieuw kunt noemen.

Wat is de drijfveer voor een band om na al die jaren eigen nummers opnieuw op te nemen? Volgens de van origine Duitse zanger Lenny, die nog steeds over een klok van een stem à la Robert Plant van het legendarische Led Zeppelin beschikt, wil hij deze songs uit de beginjaren van de band een 2011-gevoel meegeven. De luistergewoonten van het hardrockpubliek en vooral de jongere generatie zijn drastisch veranderd. Wolf acht het dus noodzakelijk om oude glorie nieuw leven in te blazen.

In 1988 komt Kingdom Come met hun debuut op de proppen en krijgen zowaar met ‘Get It On’ en ‘What Love Can Be’ twee hitsingles. De vergelijking met Led Zeppelin en Robert Plant wordt gemaakt en blijft de band en vooral Lenny Wolf gedurende hun muzikale loopbaan achtervolgen. Zelfs de sterke composities van de hand van Wolf kunnen niets veranderen aan het feit dat de band tot op de dag van vandaag nog steeds smalend Kingdom Clone genoemd wordt.

Hoe klinken die nieuwe oudjes nu? Wel, om heel eerlijk te zijn gewoon super. ‘Should I’ bijvoorbeeld wordt een stuk trager gespeeld dan de originele versie, waardoor het geluid heavier klinkt. Bovendien klinkt de gitaar warmer dan vroeger en krijgt de tune daardoor de beoogde moderne feel mee. Ook ‘I’ve Been Trying’, ‘Pushing Hard’ en ‘Living Out Of Touch’ krijgen een merkbare metamorfose.

Natuurlijk kun je de essentie van een nummer niet veranderen, anders verliest het zijn karakter en oorspronkelijk thema. ‘I’ve Been Trying’ krijgt een compleet nieuw refrein en het arrangement verschilt met het origineel, wat heel gedurfd is. Hetzelfde ondergaat ‘Seventeen’ waarmee het eindelijk de erkenning krijgt die het verdient.

‘Is It Fair Enough’, ‘Break Down The Wall’ en ‘Blue Trees’ zijn de drie nieuwelingen en het moet gezegd dat Kingdom Come nog steeds staat voor melodische hardrock met verdomd – pardon my French – degelijke en compositorisch sterke songs. Natuurlijk liggen deze composities in de lijn van eerder werk en klinken ze onmiskenbaar als Kingdom Come. Blijkbaar is de passie en inspiratie bij Lenny nog lang niet zoek. Wie Kingdom Come in zijn hart draagt kan met een gerust geweten deze ‘best of’ in huis halen. Maar eigenlijk krijg je als luisteraar en fervent KC aanhanger elf nieuwe nummers voorgeschoteld.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Kingdom Come Label:SPV
Tony Furtado – Golden

Tony Furtado - GoldenBluegrass is niet meteen een muziekgenre waarmee je de wereld verovert,...