RECENSIE: N*E*R*D* - The Best Of

N*E*R*D – The best of
recensie cijfer 2011-01-17 N*E*R*D is een groep/band die geen introductie nodig heeft. Scoren zij zelf geen hits dan produceert tweederde deel van deze formatie als The Neptunes de ene hit na de andere hit voor collega-artiesten. Daarnaast is Pharrell Williams, het gezicht van N*E*R*D , ook nog vaak te horen in samenwerking met andere artiesten. Recent voorbeeld hiervan is natuurlijk ‘One’ van Swedish House Mafia.

Dat Virgin nu met een Best of N*E*R*D komt is vrij opmerkelijk. De groep staat al vanaf het jaar 2005 niet meer onder contract bij dit platenlabel. In hun periode bij Virgin namen Pharrell en co ook maar twee platen op, namelijk In Search Of... en Fly Or Die. Deze Best of... vat dan ook daarom alleen deze twee studioalbums samen.

Van de twee albums is vooral het album In Search Of... erg aanwezig. Sterker nog, acht van de twaalf tracks die op In Search Of... stonden zijn in dezelfde vorm terug te vinden op Best of N*E*R*D. Uiteraard zitten bij deze acht liedjes de hits ‘Rock Star’ en ‘Lapdance’, maar ook ‘Provider’ en ‘Baby Doll’. Van het album Fly Or Die zijn onder andere ‘She Wants To Move’ en de titeltrack ‘Fly or Die’ terug te vinden.

Toch heeft Virgin er nog een beetje moeite ingestoken om fans deze (overbodige) verzamelaar te willen laten kopen door het toevoegen van twee oude en twee nieuwe tracks. Uit de tijd van voor het eerste album stammen ‘What’s Wrong With Me’ en ‘Lil’ Suzy’. Deze laatste is net als ‘Truth Or Dare’ een samenwerking tussen N*E*R*D en Kelis. De twee ‘nieuwe’ tracks zijn remixen van ‘Maybe’ en ‘She Wants To Move’. De remix van ‘Maybe’ is gedaan door Sander Kleinenberg en Justice heeft zich gebogen over ‘She Wants To Move’. Vooral de Justice-remix valt hier enigszins tegen.

Dat Virgin nog een paar laatste centen uit het contact met N*E*R*D wil wringen en daarom komt met deze verzamelaar is duidelijk. Het is een leuk alternatief indien je de beide albums nog niet in je kast hebben staan. En met een adviesprijs rond een tientje is de schade nog aan te zien. Een echte meerwaarde voor de reeds bezitters van de eerste twee albums heeft het echter niet echt.

Eerdere recensies van N*E*R*D:
- 09-07-2008: Seeing Sounds;
- 14-11-2010: Nothing.