RECENSIE: Moon & Sun - The Wild Things

Moon & Sun The Wild Things
recensie cijfer 2010-12-26 Het Nederlandse Beep! Beep! Back Up The Truck label is een nog vrij onbekend platenlabel. Toch heeft de maatschappij redelijk wat artiesten van nationale en internationale bodem. Ditmaal ter recensie een promo cd van de Zweedse artieste Monica Tormell, die onder het alias Moon & Sun opereert. The Wild Things komt alleen als 10" vinyl uit. Tormell, in Amsterdam woonachtig, is overigens met My Bubba & Mi het tweede Zweedse project op het label.

Bijna twee jaar geleden vond Tormell in Curaçao inspiratie voor haar donkere, tropische een percussie gedreven nummers. Daarbij zingt ze met haar zwoel hoog hese stem. Tormell doopte haar muziekstijl zelf als “Apocalypso”, wat tevens de titel werd van het debuut uit 2009. Nu komt ze met haar tweede mini cd The Wild Things, die ze in Curaçao, Zweden en Nederland (Amsterdam) heeft opgenomen. Zelf geeft Tormell het volgende aan over het album: “Het is een reis door landschappen die veranderen van prachtige uitzichten tot spookachtige scenario’s, een plek waar werkelijkheid, verbeelding en tijd samen komen.”

De mini cd bevat zes nummers en kent een speelduur van goed 18 minuten. De basis van de songs wordt hetzij met een keyboard dan wel met de percussie gelegd. Veel klanken komen uit de “muziekbibliotheek” van Tormell. Een bibliotheek die veel uiteenlopende percussie geluiden bevat. Die percussie-instrumenten zijn zeer uiteenlopend: van steeldrums en tambu drum tot claves stokken en een Zweedse citer. De percussie geluiden, die Tormell heeft opgenomen, zijn in 2009 vooral ingespeeld door de Curaçaose drumster Cristanta Martha.

De muziek op het album ademt een sfeer van de Cariben uit. Natuurlijk komt dat de diverse samples van omgeving- en natuurgeluiden die Tormell ons toevertrouwd. Maar ook door de fijne bevreemdende sfeer en soms ook ietwat desolate karakter van de muziek. Openingstrack 'Bo' is een eerbetoon aan de begin van dit jaar overleden Zweedse musicus Bo Hansson. Het nummer poogt het Zweedse landleven (huisje, bos en middernachtelijke hemel) weer te geven. ‘Salt & Indigo’ is geïnspireerd op een boek van Miriam Sluis getiteld Zoutrif. En beschrijft het karakter en restanten van de omgeving van een oude plantage. Een bijzonder plaatje is deze mini cd geworden, die niet spectaculair is of je overrompeld, maar je wel tijdens het luisteren aan het denken zet.
Recensent:Rolf Marselis Artiest:Moon & Sun Label:Beep! Beep! Back up the Truck
Asia – Spirit Of The Night, The Phoenix Tour Live in Cambridge 2009

Asia - Spirit of the Nights: Live in Cambridge 2009De Britse supergroep Asia is al jaren in begrip in het progrock wereldje....