RECENSIE: Rowwen Heze - Zilver

[Rowwen Hèze] – [Zilver]
recensie cijfer 2010-11-04 Het is dit jaar groot feest voor Rowwen Hèze, ze wonnen terecht de Edison oeuvre prijs. Daarnaast bestaat de band alweer 25 jaar en dat vieren ze met een cd die de toepasselijke naam Zilver draagt. Deze cd is een dubbel cd geworden. Bij het luisteren van die twee cd’s is het voor de chronologische volgorde van het verhaal het beste om toch met cd B te starten. Dit is namelijk de digitale versie van de eerste lp die Rowwen Hèze uitbracht. Ze schreven vijfentwintig jaar geleden een carnavalsnummer waarin ze de het dorp Horst te kakken zetten. Dit nummer werd destijds door de media opgepikt en toen is het balletje gaan rollen. Een balletje wat nooit meer gestopt is en voorlopig nog wel onderweg zal zijn. Rowwen Hèze is intussen landelijk bekend en een zeer welkome gast in zowel de feesttenten als theaters.

De zes nummers die op deze eerste lp stonden hebben model gestaan voor zes nieuwe nummers die op cd A gezet zijn. Zo vormen de twee cd’s een combinatie van zes oude en zes nieuwe nummers. Los gezien van het feit dat met zes nieuwe nummers helaas de honger naar nieuw werk van Rowwen Hèze niet helemaal gestild is, geven de 6 combi’s van nummers een mooi inzicht in de groei en ontwikkeling van de band. Van een carnavalsband tot wellicht een van de beste bands van Nederland. Dat dit laatste nauwelijks meer als persoonlijke mening gezien kan worden is wel bewezen met de recente Edison.

Het nummer waar het allemaal mee begonnen is, 'Niks, Stront, Niks' is verworden tot 'Mier, Steeds Mier'. Hierin wordt mooi de ontwikkeling van de band beschreven, inclusief de haat liefde band met het dorp Horst. Daniël Lohues, ook geen onbekende in de Nederlandse muziekwereld produceerde twee nummers van de nieuwe cd. 'Megje Van Vermeer' en 'Zilverstraot'. Deze nummers tonen voor mij de kracht van de band. Deze ligt niet in de bekende feestnummers, maar juist in de meer rustigere melancholische nummers. De stem van Jack Poels komt voor mij het beste tot zijn recht op dit type nummers. Er zijn weinig zangers in Nederland die zoveel gevoel in een song kunnen leggen, combineer dit met de zuchtende trompet en je krijgt spontaan kippenvel. Afsluiter van de nieuwe cd is 'America', een ode aan het dorp waar de heren vandaan komen. Zeer opzwepende tex-mex muziek, en gezien de recente airplay op 3FM wellicht een nieuwe single.

Zilver is een mooi overzicht van de afgelopen 25 jaar Rowwen Hèze. Zes nieuwe nummers is helaas wat weinig voor een hele cd en ik kijk dan ook zeer gespannen uit naar een nieuw compleet album, want wat mij betreft mogen ze doorgaan tot Goud.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Rowwen Heze Label:Rough Trade Records
Offroad Lost & Found

Offroad - Lost & Found Offroad is powerrock/garage. De formatie bestaat uit vier leden, die allen...