RECENSIE: Eskmo - Eskmo

Eskmo – Eskmo
recensie cijfer 2010-10-27 Voor de eerste langspeler van Eskmo (geboren als Brendan Angelides) waren de verwachtingen hoog gespannen. De reden hiervoor is onder andere dat de in San Fransisco gevestigde producer in het verleden al singles uitbracht op labels als Planet Mu en Warp. Nu komt daar een release op Ninja Tune bij, waardoor Eskmo muziek heeft uitgebracht op de drie grootste labels in het wereldje van de elektronische muziek. Als je weet dat Amon Tobin deze jonge producer op handen draagt en samen met hem onder het pseudoniem Eskamon al enkele tunes maakte, kan je als luisteraar enkel smachten naar de eerste keer dat je dit selftitled debuut in je cd-speler duwt.

Kan Angelides deze verwachtingen echter inlossen? Het antwoord is jammer genoeg dat hij dit onvoldoende kan. De aftrap wordt gegeven met single ‘Cloudlight’, die je meeneemt in het post-dubstep tijdperk, waar glitch-hop meer en meer op de voorgrond komt. Producers als Flying Lotus, Nosaj Thing en Dorian Concept krijgen er met andere woorden een grote concurrent bij. Eskmo combineert deze nieuwe hype met atmosferische soundscapes zoals Boards of Canada en vocalen in de stijl van Tim Exile. Met zijn field recordings (waarmee hij eveneens de mosterd bij Amon Tobin haalt) biedt hij je krakerige, knapperige beats aan. In nummers als ‘Color Dropping’ en ‘Moving Glowstream’ klinken die echt verbijsterend. Verder durft Eskmo voor zweverige rust gaan in het korte ‘You Go, I See That’. We waanden ons even in het luchtledige, waar we, gevangen tussen twee sterrenstelsels in, een dergelijk hypnotisch deuntje door ons hoofd horen spoken. ‘Become Matter Soon, For You’ speelt dan weer dagenlang in je hoofd omdat het zo aandoenlijk is. Toch kunnen enkele goede momenten en een technische eruditie niet verbergen dat deze coming man ook enkele blunders begaat op zijn eerste album. ‘Communication’, ‘Gold and Stone’ en ‘My Gears Are Trembling’ zijn volgens ons niet onbewust op het eind van het album verstopt. Ze zijn ronduit saai en tonen dat het gerust wat korter mocht zijn.

Een gemiste kans dus? Niet helemaal. Eskmo is zonder enige twijfel een veelbelovend artiest, die in staat is de plaats die hem te snel is toebedeeld -namelijk helemaal aan de top- te behouden wanneer hij het kaf van het koren leert te scheiden op lp’s. Enkel dan maakt hij kans uit de schaduw van zijn meester Amon Tobin te treden.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:Eskmo Label:Pias
The Big Pink -  Tapes

The Big Pink - Tapes Tapes staat op papier op naam van de Britten van indie rock band The Big...