RECENSIE: Boris (NL) - Live my Life Live

Boris – Live My Life (Live)
recensie cijfer 2009-12-19 Persoonlijk. Dat is het sleutelwoord van het nieuwe album van Boris. Waar het hem jaren niet goed lukte om zijn persoonlijk leven in zijn muziek en teksten te verwerken lijkt hij daar op Live My Life (Live) goed in te zijn geslaagd.

Gelukkig is Boris al een paar jaar geleden zijn ‘Idols-winnaar’ imago kwijt geraakt. Want hoewel hij zijn populariteit aan dit programma te danken heeft, is het winnen van deze talentenjacht niet altijd een voordeel. Maar hij inmiddels bewezen een prima muzikant te zijn. Niet eentje die jaarlijks grootste hits scoort maar wel eentje die kwalitatieve albums aflevert. Live My Life is daar een voorbeeld van. En deze live versie van dat album laat horen waarom hij nog steeds zalen als Paradiso uitverkoopt.

Met een uiterst getalenteerde band levert de zanger een strakke set af. Niet te lang, niet te kort en voor iedere muzikant ruimte om zijn of haar kunsten te laten horen. De mix van RnB, Soul, Jazz en funk ligt lekker in het gehoor. Echter, de mensen die voor de hits van Boris naar de poptempel van Amsterdam zijn gekomen zullen lichtelijk teleurgesteld zijn. Geen ‘When You Think Of Me’ of ‘M.S.G.’ Het zijn voornamelijk de nummers van het nieuwe album die vanavond de revue passeren. Maar ook daar valt genoeg aan te genieten. Het funky ‘Live My Live’, het sfeervolle ‘Leave It Alone’ zijn echte aanraders.

Boris is een artiest geworden die niet zo nodig meer op de voorgrond hoeft te staan maar in dienst van de muziek wil zingen. En deze ontwikkeling geeft de muziek de juiste balans. Geen uitgesproken sterren of solisten. Iedereen krijgt de ruimte waar nodig is. Boris hoort bij de band en niet adersom. En juist dat maakt Live My Life (Live) tot een prima album.

Eerdere recensies van Boris:
- 04-02-2009: Live my Life.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Boris (NL) Label:Upper Room Records