RECENSIE: Absynthe Minded - Absynthe Minded

Absynthe Minded
recensie cijfer 2009-10-20 In thuisland België ging Absynthe Minded’s vierde album, dankzij een pre-release actie van weekblad Humo, reeds als warme broodjes over de toonbank. Elders moet Absynthe Minded het zonder de steun van een magazine, een waspoeder of wat dan ook doen. Maar ook op eigen kracht zou dit album de winkels uit moeten vliegen; het is immers ‘s bands beste worp tot nog toe. En de voorgangers waren al niet misselijk.

Toegegeven, deze nieuweling is niet de meest eigenzinnige plaat die de band op de wereld loslaat, maar van routine, creatieve zelfverloochening of geforceerde massa-ambities is hier absoluut geen sprake. Bert Ostyn en de zijnen doen gewoon nog steeds hun ding en dat doen ze hier, alsof het niets is, erg meeslepend en doeltreffend. Dat deze plaat zo ‘makkelijk’ wegluistert heeft dus eigenlijk helemaal niets te maken met enig gebrek aan avontuur, maar juist met de uitmuntende consistentie en de onderlinge samenhang.

Absynthe Minded is in al z’n eenheid zeker geen voorspelbaar album geworden, integendeel zelfs en daar mogen we blij mee zijn. Het up-tempo ‘Mercury’, de geëngageerde zigeuner-track ‘Fortress Europe’ en de broeierige tracks ‘Multiple Choice’ en (het als enige net iets minder overtuigende) ‘Weekend In Bombay’ vullen steeds op exact het juiste moment de muzikaal verder grotendeels laidback en soms breekbare sfeer aan.

Gebruik makend van een breed scala aan instrumenten en klankkleuren hebben ook de meer achteroverleunende tracks allemaal een eigen smoel gekregen. En toch zijn ze allemaal als typische Absynthe Minded tracks te herkennen. En belangrijker nog, ze zijn van buitenaardse schoonheid. Met ‘Heaven Knows’, ‘Dead On My Feet’, ‘Paramount’, ‘Moodswing Baby’, ‘Envoi’, ‘Papillon’ en ‘Oh! The Longing’ voegen ze niets minder dan een hele zwik tijdloze pareltjes aan hun palmares toe. Indrukwekkend!

Eerdere recensie van Absynthe Minded:
- 19-04-2007: Where the Wild Things Are;
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Absynthe Minded Label:EMI Music