RECENSIE: C-Mon & Kypski - We Are Square

C-Mon & Kypski – We are square
recensie cijfer 2009-10-20 Met Where the Wild Things Are maakten C-Mon & Kypski drie jaar geleden een nauwelijks te overtreffen plaat. Naast een succesvolle Nederlandse tournee werden de heren ook in de VS bejubeld. Met We are Square probeert het duo dat project te overtreffen. De eerste single ‘China’ doet echter het ergste vermoeden. Het op eerste gezicht aardig klinkende Chinees melodietje wordt helemaal om zeep geholpen door het afschuwelijke refrein. Gelukkig blijkt deze angst niet gegrond en is ‘China’ veruit het minste nummer van We are Square.

Wat vooral opvalt is dat C-Mon & Kypski hun hiphop sound achter zich hebben gelaten en zich veel meer zijn gaan richten op gitaar en synthesizer liedjes. Dit pakt zeker goed uit. Met name op nummers als ‘More is Less’ zie je in gedachten al weer complete festivalmassa’s uit hun dak gaan. Met een vleugje ska, een vleugje soul en wat goede rock heeft ‘More is Less’ alles wat een nummer nodig heeft om een mens in beweging te krijgen. Ook het afsluitende ‘Revenge of the Piñatas’ mag een hoogtepunt genoemd worden. Het nummer zou zo de soundtrack voor een versnelde Dikke en Dunne western film kunnen zijn. Een beter beschrijving is echt niet te bedenken.

Juist de voor C-Mon & Kypski zo kenmerkende veelzijdigheid zorgt voor een pakkende plaat. Deze keer geen bijdragen van een Amsterdam Klezmer Band of een Pete Philly. Voor de gastoptredens zien we enkel een paar instrumentale bijdragen van Kyteman en Benjamin Herman. Maar of het nou om een naar Country neigend nummer als ‘High on a Wire’ of een meer klassieke piano intro op ‘Be Here Now’ gaat, alles weet met dat typisch C-Mon & Kypski vleugje lekker te klinken. Met We Are Square bevestigt C-Mon & Kypski maar weer eens dat ze als geen ander bedreven zijn in verschillende stijlen samen te laten smelten tot een onbeschrijflijke feestsound, waar weer heel wat mensen gelukkig mee gemaakt gaan worden.

Eerdere recensies van C-Mon & Kypski:
- 17-10-2006: Where the Wild Things Are;
- 05-09-2008: The Complete Jazz Selection.