RECENSIE: Leaves' Eyes - Njord

Leaves’ Eyes - Njord
recensie cijfer 2009-08-31 Trends komen en trends gaan, maar wat goed is blijft bestaan. Zo ongeveer gaat het ook in de muziek. Talloze gothic bands zijn de afgelopen jaren uit de grond gestampt maar de blijvertjes laten meestal ook horen waarom ze nog steeds bestaansrecht hebben, wat natuurlijk ook geldt voor Leaves’ Eyes. Daarbij moet wel bedacht worden dat de hoofdrolspelers in Leaves’ Eyes hun sporen al ruimschoots in andere bands hebben verdiend. Zangeres Liv Kristine Espenæs was natuurlijk de attractie van het Noorse Theatre Of Tragedy, maar verliet de band om samen met haar Man Alexander Krull, die in het Duitse Atrocity zingt, Leaves’ Eyes op te richten. Zo werd deze Noors-Duitse combinatie volgens het the beauty and the beast principe in 2003 geboren.

Het nieuwe volledige album Njord is het derde album van de bijzonder succesvolle gothic formatie. Dat je bij voorbaat al weet wat je op dit album kunt verwachten zal de fans volkomen koud laten. Njord borduurt voort op de voorgangers Lovelorn en Vinland Saga, waarbij dit album wordt gepresenteerd als A loose concept about Nordic history and myths. Dat voor deze gelegenheid het aloude nummer ‘Scarborough Fair’ is opgepoetst getuigt in feite van een stukje geschiedvervalsing. Want hoort dit nummer nou toevallig niet bij de geschiedenis van de Britse eilanden? Neemt niet weg dat dit uitgekauwde nummer niet zo vaak in een gothic versie te horen is en werkelijk prachtig klinkt.

Verder valt op dat de stem van Alexander Krull nog maar spaarzaam te horen is en eigenlijk is dat maar beter ook, want zijn niet al te sterke grunt voegt weinig toe aan het geheel. Zeker ook omdat de engelachtige stem van Liv Kristine mooi genoeg is om het album te dragen. Dat over het algemeen rijkelijk uit het verleden van het echtpaar wordt geciteerd valt eigenlijk niet te vermijden. Het album valt daardoor wel wat veilig uit omdat echte verrassingen uitblijven. Hoe mooi nummers als ‘My Destiny’, ‘Through Our Veins’ en ’Ragnarok’ ook zijn, je krijgt wel het idee het allemaal al eens gehoord te hebben. In ‘Northbound’ gaat het nog een klein beetje richting Nightwish, maar verder is er vooral zeer berekenend te werk gegaan.

Leaves’ Eyes' derde album zal als degelijk album de geschiedenis ingaan, maar niet meer dan dat. De plaat zal ongetwijfeld goed verkopen en de zalen zullen weer vol lopen voor deze sympathieke band. Het is ze van harte gegund.
Recensent:Jan Didden Artiest:Leaves' Eyes Label:Napalm Records
Cougar – Patriot

Cougar - PatriotVolgens het persbericht dat met Patriot is meegestuurd, ligt de muziek van...