RECENSIE: The Risque - The Risque

The Risque – The Risque
recensie cijfer 2009-09-12 Nederlandse poprockbandjes zijn inmiddels niet meer op één hand te tellen. Naast de gerenommeerde namen als Voicst, Kane en Anouk is er inmiddels ook een schare bands die hard bezig zijn hun weg naar boven te werken. Een band die zeker tot de laatste categorie gerekend mag worden is The Risque. De veelzijdigheid van deze band doet al direct bij het verkrijgen van de CD van zich horen: het artwork is namelijk verzorgd door de zanger annex gitarist van de band, Leendert. De drie slangen vertegenwoordigen naast hun creator bassist Michiel en drummer/violist Marcin. Het boekje met teksten is veelbelovend. Het ontbreken van een albumtitel geeft aan dat we te maken hebben met een self-titled album: The Risque.

Een eerste luisterbeurt lost deze verwachting direct in. Met ‘You’ve Been Cut’ heeft het trio een zeer krachtige opener in de gelederen, waarmee de lekker opgefokte garagerock-sound prima gepresenteerd wordt. Deze sound, die nog het meest aan de rauwe rocksound uit de jaren tachtig/negentig doet denken weten de Brabanders vast te houden tot twee nummers voor het einde. Als afsluiter volgen dan namelijk twee ingetogener nummers, bijna ballades. Een kunstje wat overigens helemaal niet verkeerd uitpakt, al ligt de opgefokte, haast agressieve sound van het eerste deel van de plaat het trio een stuk beter. Maar dan nog, we hebben hier te maken met een drietal jonge mannen, geef ze eens ongelijk om wat te experimenteren.

Het succes van deze debuutplaat is zeker niet onopgemerkt gebleven. Aan het eind van dit jaar zullen ze live te zien zijn op onder andere de Popronde en op Incubate, het voormalige Zuid Bij Zuidwest-festival in Tilburg. Concluderend uit het album zit de kans er dik in dat de jongens ook live hun mannetje zullen weten te staan. Oh ja, nog een dingetje: het schijnt dat de mannen nog niet getekend staan onder een label. Iemand?
Recensent:Raoul Markaban Artiest:The Risque Label:Eigen Beheer
Vandal X – All Lined Up Against The Wall

Vandal X - All Lined Up Against the WallHey, weer een nieuw album van Vandal X ? Nou niet echt. All Lined Up...