RECENSIE: Heideroosjes - 20 Years: Ode & Tribute

De Heideroosjes – 20 Years: Ode & Tribute
recensie cijfer 2009-07-06 De Heideroosjes behoeven eigenlijk geen introductie. Deze punkers van eigen bodem zijn al sinds 1989 bezig en zijn al jaren de vaandel dragers van de Nederlandse punk. De band tourde met grote namen (en hun helden) zoals Pennywise en stond gecontracteerd op het Epitaph label. Ter viering van hun twintig jarig bestaan is er nu de dubbelaar Ode & Tribute uit. De eerste cd bevat 14 tracks waarin de band hun helden eert en op de tweede cd coveren 16 bands hun favoriete Heideroosjes nummer.

Het eerste nummer dat de Heideroosjes coveren op de Ode-cd, is het recht toe recht aan rock ’n roll nummer ‘Rock This Tow’ van de Stray Cats. Essentiële rock ’n roll zoals het bedoeld is, de band laat horen dat ze weten hoe het moet. Het volgende nummer is ‘Wouldn’t It Be Nice’ van Pennywise. Dit is een hele vette track en de Heideroosjes brengen dezelfde sfeer over. Helemaal goed dus. In ‘We Didn’t Start The Fire’ somde Billy Joel in 1989 alle veranderingen in de wereld op. Dit nummer staat als ‘De Wereld Draait Door (1989 – 2009)’ op de cd en bevat een tekst in het Nederlands waarin allerlei veranderingen in het 20 jarig bestaan van de band worden opgesomd. Erg leuk gedaan.

De band laat zien dat ze ook de klassiekers uit de jaren tachtig hardcore kennen en coveren ‘Screaming For Change’ van Uniform Choice. Andere aparte of coole covers zijn de folk-versie van ‘Een Oorlog Tegelijk’ van Jeroen van Merwijk, ‘Nothing Is Easy’ van de Duitse punkers van de Spermbirds en de bonustrack ‘Medlica’. Op dit laatste nummer maken de Limburgse punkers een medley van een hele rits Metallica songs. De cover van 'Ring of Fire' van Johnny Cash is in mijn oren de enige misser op de plaat.

Peter Pan Speedrock trapt af met de Tribute-cd. Zij coveren ‘I’m Not Deaf, I’m Just Ignoring You’. Deze track is ze op het lijf geschreven. ‘Dan Breekt De Hel Los’ is Blöf niet echt op het lijf geschreven. De band komt niet geloofwaardig over, wel leuk dat ze het doen. Opzich is het lovenswaardig als je echt je eigen invulling geeft aan een een nummer dat je covert, maar toch wordt regelmatig de plank mis geslagen. Dit geldt voor de hiphopversie van ‘Tering Tyfus Takke Trut’ door The Opposites, dat echt kut is, en voor Nailpin’s versie van ‘Fistful of Ideals’, dat muzikaal prima is, maar de sound moet echt je ding zijn.

De Belgen van Belgian Aociality weten echter wel what’s up en doen ‘Tering Tyfus Takke Trut’ nog ruiger dan het origineel. Dit is ook wel besteed aan Backfire, die ‘Break The Public Peace’ coveren. Di-rect brengt een hele vette cover. Hun interpretatie van ‘I Can’t Change The World’ is echt koning met het orgel op de achtergrond, de coole break en de sound van de gitaren. Het laatste nummer dat zeker het vermelden waard is, is ‘Time Is Ticking Away’ door Rowwen Héze. Een totaal andere sound, maar zo goed dezelfde boodschap overgebracht.

Al met al is deze Ode & Tribute een bonte verzameling van muziek geworden. Een erg leuk overzicht van welke bands de Heideroosjes gevormd hebben en hoe andere bands de nummers van de Heideroosjes interpreteren. Maar waar is de Osdorp Posse? Hoe dan ook een musthave voor de Heideroosjes fan.

Eerdere recensies van De Heideroosjes:
- 21-03-2007: Chapter 8: The Golden State.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Heideroosjes Label:Fairytale Records / PIAS