RECENSIE: Lhasa - Lhasa

Lhasa - Lhasa
recensie cijfer 2009-07-02 Lhasa is Lhasa de Sela’s derde album in twaalf jaar tijd. De Mexicaans-Canadese is dan misschien niet de meest productieve, ze levert met dit derde album wel een bijzonder mooi album af. Het bijzondere voor Lhasa aan deze derde release is allereerst de taal. Waar de eerste twee albums geheel of grotendeels in het Spaans gezongen werden, is dit derde album geheel Engelstalig. Daarnaast slaat de artieste ook muzikaal gezien met dit album een geheel andere weg in. De eerdere mix van ranchera, country en zigeunerinvloeden heeft plaats gemaakt voor een afgewogen en ingetogen geluid dat doordrenkt is van jazz, country en blues invloeden.

Haar eerdere albums leverde Lhasa vooral veel fans op in Canada en Frankrijk. Daarnaast werd ze bij de BBC World Music Awards in 2005 naar aanleiding van haar tweede album uitgeroepen tot ‘Best Artist Of The Americas’. Als je Lhasa beluistert kun je je niet voorstellen dat haar voorgaande album onder de noemer World Music viel. Maar misschien is dit wel een hele slimme zet van de zangeres. De slepende subtiele songs zouden namelijk best eens een breder publiek kunnen aanspreken.

Opener ‘Is Anything Wrong’ zet wat dat betreft prima de toon. De fraai opgebouwde song zit zo subtiel ingenieus in elkaar , en wordt zo vanzelfsprekend ingevuld, dat de song bijna als een standard klinkt. Het zegt natuurlijk heel wat over de kwaliteiten van deze artieste. Ook de rest van het album bevat prachtige slepende songs, die zwaar leunen op de gecreëerde sfeer en het subtiele spel van de muzikanten. Er wordt werkelijk geen noot teveel gespeeld tijdens deze twaalf songs. Luister eens naar ‘A Fish On Land’ of de tergend trage tango ‘The Lonely Spider’ en je weet wat ik bedoel. En Lhasa zelf heeft de perfecte licht hese stem om de liedjes passend in te vullen en door een imponerende stembeheersing de aandacht van de luisteraar vast te houden.

Lhasa ontpopt zich als een album dat haar subtiele details pas na meerdere luisterbeurten prijsgeeft. Het zou niet meer dan terecht zijn als Lhasa met dit album heel wat nieuwe zieltjes voor zich wint.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Lhasa Label:Warner
Reflected – 8th Tape

Reflected - 8th TapeHet is inmiddels drie jaar geleden dat vier muzikanten met totaal...