RECENSIE: Asobi Seksu - Hush

Asobi Seksu – Hush2
recensie cijfer 2009-03-06 Hush is alweer het derde album binnen drie jaar van het Amerikaanse duo Asobi Seksu. Althans dat in Nederland wordt uitgebracht. In hun thuisland verscheen het debuutalbum van deze band al in 2004. De eerder uitgebrachte albums Citrus en Asobi Seksu kregen wisselende kritieken. Eens kijken wat James Hanna en Yuki Chikudate nu weer voor ons op schijf hebben gezet. Houden ze vast aan hun vertrouwde sound of ontdekken we wat vernieuwing.

Waar bij de vorige albums een rode draad in de muziek soms ver te zoeken was lijkt dat op dit album beter te zijn gelukt. Er is een duidelijke sfeer waarneembaar. Een beetje mellow met een ritmische ondertoon. En het is juist gedurende het schrijf- en opneemproces van dit album dat het duo geen drugs heeft gebruikt. Uitgezonderd dan die ene keer dat ze zich toch aan paddo’s hebben vergrepen. En de melodie die James tijdens deze trip in zijn hoofd kreeg heeft hij geprobeerd vast te leggen. En dat lijkt aardig te zijn gelukt.

Zoals eerder gezegd lijkt Hush meer een geheel te zijn. Er is duidelijk structuur hoorbaar. En dat is prettig. Qua sound is er verder niet bijzonder veel veranderd. Hij zijn nog steeds de zweverige vocalen van Yuki die voor een groot deel van de sfeer zorgen. Het geheel is allemaal wel iets ritmischer geworden. Bijna dansbaar zelfs. Een goed voorbeeld hiervan is ‘Glacially’. Dit is tevens ook het meest toegankelijke nummer voorzien van een gitaarpartij die met vlagen aan Radiohead doet denken. En zangpartijen van zowel James als Yuki. Het is sowieso het tweede gedeelte van het album dat het meest toegankelijk is. Meer popliedjes met een standaard opbouw.

Wat ondergetekende betreft is Hush tot nu toe het beste album van Asobi Seksu. De band lijkt hun definitieve sound te hebben gevonden een weet de aandacht beter vast te houden dan voorheen. Een fijne plaat om op de juiste momenten op te zetten. Zweverig maar niet té, en toegankelijk maar niet dertien in een dozijn.

Eerdere recensies van Asobi Seksu:
- 15-11-2007: Asobi Seksu;
- 27-06-2007: Citrus.