RECENSIE: The Inspector Cluzo - The Inspector Cluzo

The Inspector Cluzo – The Inspector Cluzo
recensie cijfer 2008-12-18 Het meest bijzondere aan The Inspector Cluzo is dat ze met zijn tweeën zijn en het nog steeds voor elkaar krijgen om enorm veel herrie te maken. En dat laten ze op hun gelijknamige debuut The Inspector Cluzo duidelijk horen.

Al vanaf het eerste nummer, verrassend genoeg ‘The Inspector Cluzo’ genoemd, vliegen de ruige gitaarrifs je om de oren. Waar het nummer aan het begin nog op een ruigere versie van G-Love & Special Sauce lijkt, wordt snel duidelijk dat The Inspector Cluzo niet over het vermogen beschikt om het hele nummer boeiend te blijven. Oorzaak hiervan is de rare keuze om gedurende het hele nummer van melodie te wisselen.

Zo gaat de cd nog een eindje door met nummers die niet weten te boeien, hoofdzakelijk omdat het rondweg herrie is wat er gemaakt wordt. Pas bij ‘Do you make it right’ hoor je een nummer dat echt lekker klinkt. Met een refrein dat in je hoofd blijft zitten en de bij deze band verrassende keuze tot een blazersolo. Wat wel twijfels oproept over de vraag hoe de band dan in godsnaam met zijn tweeën kan zijn, aangezien er ook nergens op het hoesje een samenwerking vermeld staat. Maar lekker klinkt het wel.

Daarna zijn er nog meer aardige nummers, zo is er ‘Tortulututututu’, wat gewoon een lekker zomernummer is a la Jack Johnson. Maar nergens weten deze nummers je mee te sleuren uit het verlangen om de cd uit te zetten om een goede cd te pakken. Mede doordat ook hier weer de fout wordt gemaakt om het nummer zo nu en dan te onderbreken met andere ritmes.

The Inspector Cluzo is een cd die in het begin je huiskamer in knalt met te luide nummers, maar halverwege omslaat naar overwegend rustiger, in ieder geval aangenamere muziek. Hoe dan ook blijven de mannen van Inspector Cluzo je niet constant boeien en de hoogtepunten zijn te zeldzaam om de cd voor aan te schaffen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:The Inspector Cluzo Label:Ter a Terre
Leoni Jansen - Second wind

Leoni Jansen - Second WindOp haar album Second Wind biedt folkzangeres Leoni Jansen de luisteraar...