RECENSIE: Gamma Ray - Hell Yeah!!! The Awesome Foursome

Gamma Ray – Hell Yeah !!!, The Awesome Foursome
recensie cijfer 2008-12-03 Het is bijna onmogelijk om bij Gamma Ray niet aan Helloween te denken, wat natuurlijk alles heeft te maken met de status van frontman Kai Hansen. De zanger/gitarist van deze Duitse metalformatie heeft in een grijs verleden Helloween opgericht, was daarin een belangrijke songschrijver, maar stapte in 1988 na wat meningsverschillen op om zijn eigen band Gamma Ray op te richten. De muziek die Gamma Ray maakt wijkt dan ook niet heel veel af van wat we van Helloween kennen, al klinkt het gelukkig allemaal wat minder blij.

De uit twee schijfjes bestaande dvd Hell Yeah !!!, The Awesome Foursome is opgenomen in 2006 ten tijde van de Noord Amerikaanse tournee. Het concert op de eerste dvd is een opname van een optreden in Montreal. Voor een goed gevulde zaal laat Gamma Ray twee uur lang haar degelijke heavy metal op een enthousiast Canadees publiek los. Het geluid is prima en gelukkig is de beeldmix vrij rustig. Alle klassiekers die de band in de loop der jaren heeft geschreven komen langs waarbij songs als ‘Heavy Metal Universe’ (met stukjes Deep Purple) en het oudere ‘Land Of The Free’ de meeste indruk maken. Uit de Helloween tijd van Hansen wordt de kraker ‘I Want Out’ op ons los gelaten.

De band oogt hecht op het podium en heeft zichtbaar plezier, getuige de constante grijns op het toch al vrolijke smoelwerk van Hansen. Dat Hansen niet meer dan een gemiddelde zanger is wordt pijnlijk duidelijk bij het bekijken van de clips op de tweede dvd. Hier staan onder andere drie clips op uit de tijd dat Ralf Scheepers nog zanger was en dan blijkt het nog steeds een gemis dat deze grootse zanger niet meer in Gamma Ray zit. Maar we moeten het er mee doen en gelukkig kan Hansen rekenen op steun van zijn bandmaten die in de koortjes en hoge partijen de zanger aardig ondersteunen.

De tweede dvd met de extra’s is zeer de moeite waard. Behalve de eerder genoemde clips staan er nog vijf nummers op die tijdens twee verschillende Wacken Open Air optredens zijn gefilmd. Natuurlijk ontbreekt het verplichte tourreport niet en staat er een grappig akoestisch stukje op wat in Japan is opgenomen. Het mooiste op de tweede dvd is het ‘Historay’ gedeelte waarbij de geschiedenis van de band chronologisch wordt verteld, vanaf het moment dat Hansen de microfoon van Scheepers overnam, begeleidt door veel obscure live beelden.

Hetzelfde concert is gelijktijdig volledig op dubbel cd verschenen wat nogal overbodig lijkt, maar de tweede cd bevat nog vier extra tracks om de fans tot aanschaffen te dwingen. Hoewel Hell Yeah !!! een waar pretpakket voor de Gamma Ray fan is, blijft het wel vreemd dat de dvd’s en cd’s niet samen in één box verschijnen. Nu moeten de fans twee aparte dure items kopen. Zo wordt dus bij de meest loyale fans nog wat extra geld uit de zak geklopt. Ik zou dan toch kiezen voor de dvd box (er schijnt zelfs een box met drie dvd’s te bestaan) en de cd’s links laten liggen.

Eerdere recensies van Gamma Ray:
- 11-11-2007: Land of the Free - Part II.
Recensent:Jan Didden Artiest:Gamma Ray Label:SPV