RECENSIE: Juliet’s Ghost - Man Down

julietsghost-mandown
2004-09-14 Het Amsterdamse Juliet’s Ghost ontstond enkele jaren geleden vanuit een Jeff Buckley tribute. Je kunt je een slechtere start voorstellen. Verder gaat het de band ook redelijk voor de wind, zo lijkt het. Verschillende bandleden hebben al ruimschoots hun sporen verdiend in het Amsterdamse en Haarlemse bandcircuit, er werd afgelopen jaar veel gespeeld op diverse Nederlandse podia en de tweede release in drie jaar – ‘Man Down’ – zag dit jaar het licht. Maar wellicht nog het belangrijkste: Juliet’s Ghost beschikt in de persoon van Michèle van Trigt over een geweldige zangeres. Gevoed door de theatrale gitaarrock op deze ep, vuurt ze de ene na de andere uithaal af op de luisteraar. De muziek is tevens dik in orde. Het is allemaal niet bepaald verrassend te noemen, maar vooral het subtiele en vaak wat tegendraadse spel van gitarist Bas Flier geeft de band instrumentaal een meerwaarde ten opzichte van veel gitaarrockbands. Toch staat de gehele instrumentatie duidelijk in dienst van Van Trigt’s stem. Zij wil op deze ep zo graag alle aspecten van haar stem laten horen, dat de overige leden praktisch tot begeleidingsband worden gedegradeerd. Zo worden de vocale uitspattingen, met een bijna irriterend vibrato, bijvoorbeeld te nadrukkelijk aangezet. Het zijn namelijk juist de ingetogen passages, zoals in ‘Big Longing’ en het zeer sfeervolle ‘She Said’, waarin haar stem het meest weet te raken. Echter, waar veel andere zangeressen moeite schijnen te hebben een eigen geluid en zangstijl te ontwikkelen, maakt Van Trigt wel een opvallend eigenzinnige, ontwikkelde en overtuigende indruk. Zodoende geeft ze met haar stemgeluid Juliet’s Ghost hier en daar een duidelijk jaren 70 geluid mee. Maar verouderd of stoffig klinkt het nergens. Althans, bijna nergens, want het geforceerd aandoende gesproken couplet in het titelnummer klinkt wél erg gedateerd. Echter, over het algemeen zijn de nummers op deze ep zeker sterk genoeg om live een overtuigende indruk achter te laten en apart genoeg om zich te kunnen onderscheiden van dertien in een dozijn rockbands. Het eerste bewijs, de publieksprijs tijdens de finale van de Amsterdamse Popprijs 2004, is al geleverd. En wanneer er wat meer pakkende nummers op plaat worden gezet, zou er zomaar een kleine doorbraak in kunnen zitten.
Recensent:Youri van der Avoird Artiest:Juliet’s Ghost Label:Eigen Beheer
underminded-hailunamerican!

Underminded - Hail Unamerican!De uit San Diego (Californië) afkomstige hardcore formatie Underminded heeft...

holywater-sides

Holywater - Sides Het was een flinke rit geweest, met de auto van Lugo naar Madrid. Maar, het...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT