RECENSIE: Mike TV - Mike TV

Mike TV - s/t
recensie cijfer 2009-01-11 In 2000 werd in de UK de band Pickled Dick opgericht. Zij speelden zo’n 600 shows en brachten een full-length en een EP uit. In 2008 werd de bandnaam veranderd in Mike TV, kwam er een nieuw bandlid bij en kwam er een self titled album uit. De stijl bleef hetzelfde: lichtvoetige poppunk in zijn puurste vorm. Het album wordt nu uitgebracht op Banquet Records.

De plaat opent met ‘Single’. Snel is duidelijk dat je te maken hebt met het zoveelste poppunk bandje. Standaard riffjes en de stem van zanger Domb Thumb is inwisselbaar voor die van elke andere zanger in het genre. Dit is echter een bekend fenomeen in het genre en daar moet je even doorheen kijken. Het klinkt verder heel aardig: het is lekker melodieus en het tempo zit er goed in. Dit is ook het geval in tracks als ‘American Idols’, ‘Count-in’, ‘Diversion’ en ‘27 - Mike TV’.

‘American Idols’ is het leukste nummer van de plaat. Aan de hand van Greenday nummers vertelt de band hoe snel het leven voorbij vliegt. De tekst is ook anders interpreteerbaar, namelijk dat Greenday sell outs zijn en commercieel zijn gegaan. Ik hoop dat ze dit niet hebben bedoeld, want dan zouden ze de plank behoorlijk misslaan.

De zwakte van de plaat zit in de wat tragere nummers zoals ‘Hands Up’ en ‘Get Together’. In deze tracks mist de band overtuiging. Daarbij worden de tragere nummers snel saai. Tekstueel gezien is het ook niet allemaal even sterk. De inhoud is allemaal een beetje gezapig en met name bij ‘Hands Up’ irriteert de rijmelarij van lik me vestje al snel. In sommige nummers wordt dit opgevangen door de fijne samensang en de zonnige sfeer die hierdoor wordt neergezet.. Het voorbeeld hiervan is het nummer ‘When Push Comes To Shove’.

Het self titled album van Mike TV is een prima plaat voor de onbezorgde zondagmiddag in het zonnetje. Lichtvoetige, melodieuze poppunk en meerstemmige zang. Ga je echter voor wat meer inhoud en echte punk, dan moet je deze plaat lekker in de bakken laten liggen.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Mike TV Label:Bomber Music / Pias
Lady Gaga – The Fame

Lady Gaga - The FameDe 22-jarige Stefania Gabriella Germanotta, bij ons beter bekend als Lady...