RECENSIE: Sahara Hotnights - What If Leaving is a Loving Thing

Sahara hotnights - What if leaving is a loving thing
recensie cijfer 2008-08-29 Deze Zweedse meidengroep is in hun thuisland zo’n beetje de bom. Hun vierde album What if leaving is a loving thing werd vorig jaar lente in Zweden uitgebracht, en heeft sindsdien ruim een jaar in de hitlijsten gestaan. De vooruitgesnelde ‘Cheek to cheek’ schopte het zelfs tot meest gedraaide song op de nationale radio. Dan moet je toch iets goed doen, zou je zeggen. En dat doen de meiden van Sahara Hotnights dan ook.

Het album opent met het supercatchy ‘Visit to Vienna’. Knappe prestatie als je dit liedje niet na één keer luisteren direct in je kop hebt zitten. Niet voor niets prijkt dit liedje op de tweede plaats van meestgedraaide liedjes op de Zweedse radio van vorig jaar. Als ik zelf moest kiezen tussen ‘Cheek to cheek’ en deze, dan zou ik toch voor deze gaan.

Het daaropvolgende ‘The loneliest city of all’ (dat over Tokyo gaat) is de derde single van het album, en mag er ook wezen. Opnieuw supercatchy, en in de verte herinneringen oproepend aan acts als Blondie en, jawel, Abba. Toch mist Sahara Hotnights wel iets. Na verloop van tijd worden de liedjes wat eenvormig en braaf, en mis je iets. Je zou Sahara Hotnights kunnen zien als het net iets te brave zusje van een band als The Long Blondes. Maar dat neemt niet weg dat deze meiden weten hoe ze een catchy popsong moeten pennen. Nu nog een toefje eigenzinnigheid in de mixer erbij, en het moet ze ook lukken om buiten de landsgrenzen dikke hits te scoren.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Sahara Hotnights Label:Bad Taste Records
Everest – Ghost Notes

Everest - EverestBekend zijn ze nog niet in Nederland maar daar zou wel eens verandering in...