RECENSIE: Kraak & Smaak - Plastic People

Kraak & Smaak – Plastic People
recensie cijfer 2008-05-01 Sinds de release van debuut Boogie Angst (2006) heeft het Leidse Kraak & Smaak zowel als dj’s en als live band honderden optredens in binnen- en buitenland verzorgd. Zo waren er uitgebreide tournees en festivalgigs op de grootste festivals ter wereld en vormden onze jongens de support voor de Faithless tour. Voorts werden in 2007 de mannen van K&S door het internationaal toonaangevende Britse dance magazine I-DJ uitgeroepen tot ‘Must See Live Act’, tussen klinkende namen als Chemical Brothers, Moby en Basement Jaxx. Nu komen Oscar, Mark en Wim met de langverwachte opvolger; Plastic People en ze maken de verwachtingen waar.

Een kleurrijk palet aan gastartiesten is bereid gevonden mee te werken wat voor een rijk en afwisselend geluid zorgt. Disco is op Plastic People nog steeds de basis voor veel nummers, maar de verwijzing naar deze muziekstijl is minder direct. Het 'party-funk-element' zoals ze het zelf noemen is op de dansbare tracks zeker aanwezig. Er is duidelijk voor gekozen minder te samplen en meer zelf in te spelen. Kleverig klinkende, analoge synthesizers zorgen voor een eigentijds geluid met een retro randje. Titelnummer 'Plastic People', met medewerking van Moloko's Mark Brydon, is een voorbeeld van waarom dit album beter is dan het vorige. Er wordt wat vaker afgestapt van de funk en er komen vieze elektronische randjes voor in de plaats. Het hoogtepunt is toch wel de clubkraker ‘Cornered’ met een heerlijke broeierige klarinet die je niet loslaat. En met de geweldige track ‘Squeeze Me’ hebben ze ook al een radiohit in huis.

De wat meer dansbare tracks worden afgewisseld met lome downbeat en hiphop waar de heren ook goed mee uit de voeten kunnen. Enig minpuntje wat ik zou kunnen aanwijzen is het ietwat saaie ‘That’s My Word’ met rapper Dudley Perkins, maar verder een en al lof. Afterparty, loungen, of gewoon stampen? Alles is mogelijk met de nieuwe K&S die bewijzen dat het opvolgen van een sterk debuut helemaal niet zo lastig hoeft te zijn. Voetjes van de vloer voor deze mannen met smaak!
Recensent:Martijn Arendshorst Artiest:Kraak & Smaak Label:Jalapeno Records
Red Harvest – The Red Line Archives

Red Harvest - The Red Line ArchivesWanneer je de muziekindustrie in wilt sta je voor twee keuzes; ga ik voor het...