RECENSIE: Beatbusters - New Deal

Beatbusters – New Deal
recensie cijfer 2008-07-26 Nu Doe Maar net weer een serie concerten achter de rug heeft en de zomer eindelijk echt lijkt te willen doorbreken, is het tijd om eens een kijkje te nemen in het Nederlandse ska- en reggaeland. Dan komt al snel de herinnering boven aan een paar jaar geleden – een jaar of zeven ondertussen – toen de samenwerking tussen Osdorp Posse-rapper Def P en de Beatbusters resulteerde in het album Aangenaam, een paar singles - waarvan ‘Bubbelbad’ de bekendste - en een groot aantal gezamenlijke concerten. Hoewel het grote publiek de Beatbusters vooral zal kennen van deze succesvolle combinatie van nederhop en ska, is het zeker niet zomaar een tijdelijk begeleidingsbandje van Def P. Sinds 1988 draait deze skaband al weer mee; twee decennia lang. Overigens heeft de samenwerking met Def P destijds wel geleid tot een verandering in de samenstelling van de band; voormalig frontman Johan Steevens had het schrijven van Nederlandstalige teksten helemaal te pakken en besloot zich dan ook op de nederska te gaan richten met zijn nieuwe band J-Stars.

Onlangs verscheen het album New Deal, waarop de Beatbusters ouderwets hun ding doen; we horen ska uit de lage landen, in de Engelse taal. Hoewel – om maar meteen met de uitsmijter van het album in huis te vallen – Pascal Griffioen, oftewel Def P, komt wel weer even om de hoek kijken. In het nummer ‘Nachtvuur’ horen we hem zijn verhaal doen over het omzetten van nachtelijke onrust in inspiratie voor een nummer. Met de stem van Def P krijgt het nummer automatisch iets rauws, wat versterkt wordt door stevige rockinvloeden. Def P en uptempo ska gaan nog altijd prima door één deur. Meer naar voren op de plaat staat het nummer ‘Table For Two’, dat onmiddelijke Beef-associaties oproept. Niet voor niks, gastartiest en –schrijver van dit ietwat lome skanummer is Pieter Both alias I-Repeat. En die kennen we inderdaad van deze Nederlandse reggaeband.

Behalve een tweetal van gastartiesten, hebben de Beatbusters ook nog een leenliedje. En dan hebben we het niet zomaar over een tweedehandsje, maar over een nummer dat al door een heel aantal artiesten vertolkt werd; ‘Solitary Man’. Hoewel Johnny Cash op het cd-hoesje de credits krijgt, was hij niet de eerste artiest die dit nummer speelde. Het nummer maakte al een heel aantal draaibeurten, sinds Neil Diamond het in 1966 uitbracht. Ook Chris Isaak en zelfs de Finse band HIM gaven hun eigen draai aan het lied en nu volgen dus de Beatbusters. Wat opvalt bij het beluisteren van verschillende versies, is dat het in al zijn eenvoud een geweldig sterk nummer is. Het lijkt bijna niet uit te maken wie er welke draai aan geeft; het nummer blijft overeind staan. Leuk is dat ‘Solitary Man’ van de Beatbusters, door de blaasinstrumenten, nog wel het meest lijkt terug te slaan op Neil Diamonds ‘Solitary Man’.

Het is trouwens allerminst zo dat de nummers op dit album die volledig Beatbuster zijn niet het vermelden waard zijn, maar ook voorgenoemde nummers gelden als pluspuntjes voor de band en hun album. Het is als met een bijzonder lekkere appeltaart; al komt het recept van grootmoeder of de buurvrouw, de complimenten gaan naar degene die de taart op de juiste manier weet te bakken. Met New Deal gooien de Beatbusters het niet ineens over een hele andere boeg. Met een vernieuwde bezetting weten ze de bestaande ingrediënten van de ska – met hier en daar iets extra - weer op de juiste wijze te combineren tot een album dat zowel downtempo als meer uptempo feestska bevat. Ze hebben hun sterren in de skakeuken weer verdiend.
Recensent:Ike Breed Artiest:Beatbusters Label:Sonic Rendezvous
Kraak & Smaak – Plastic People

Kraak & Smaak - Plastic PeopleSinds de release van debuut Boogie Angst (2006) heeft het Leidse Kraak...