RECENSIE: Room Eleven - Mmm... Gumbo?

Room Eleven – Mmm… Gumbo?
recensie cijfer 2008-04-26 De grote doorbraak van Room Eleven kwam in 2007 nadat het nummer 'Bitch' een bescheiden succes werd. Het nummer werd gebruikt als reclametune voor een bekend kleding merk. Eindelijk kreeg de band het succes dat ze verdiende na hun succesvolle, en door die hit opnieuw uitgebrachte, debuutalbum Six White Russians And A Pink Pussycat. Niet alleen Nederland viel voor de charmes van zangeres Janne Schra. Ook het buitenland ontdekte de talenten van deze Amsterdamse band. Japan is gevoelig voor de Room Eleven sound en een succesvol optreden in Canada heeft ook daar zijn sporen achter gelaten. En het lijstje landen zal alleen maar groeien na het uitkomen van hun nieuwe album Mmm… Gumbo?

Op het moment van schrijven tourt de band door Duitsland. Na deze shows komen ze snel naar Nederland terug om hun tot nu toe toch al succesvolle clubtour een vervolg te geven. De opmars van dit vijftal lijkt niet meer te stuiten. En dat is ook niet gek te noemen. Mmm… Gumbo? is een heerlijk afwisselend album. Het uitbundige ‘Hey Hey Hey! ‘ wordt afgewisseld door het intieme ‘Swimmer’. Het groovy ‘Ode‘ maakt plaats voor het zwijmelachtige ‘Lovely Mornig‘. Deze vijf uiterst kundige muzikanten hebben een sound ontwikkelt waar maar weinig mensen ongevoelig voor zijn. En single ‘Hey Hey Hey!’ is het lentenummer bij uitstek.

Ook het gewaagde instrumentarium verdient een compliment. Aanstekelijke blaas- en strijkpartijen geven dit album extra sfeer. ‘Lalala Love’ is hier een mooi voorbeeld van. Het heeft iets jaren vijftig-achtigs . De schel klinkende instrumenten verraden de voorliefde voor vergeten muziekstijlen. Kortom, Mmm… Gumbo? heeft voor ieder wat wils. Een lekker album gemaakt door een groep enthousiaste muzikanten die het nog wel eens ver zouden kunnen gaan schoppen. Voor zover dat nog niet het geval is.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Room Eleven Label:Universal
Lunascape - Innerside

Lunascape - InnersideDe basis van het Belgische Lunascape wordt gevormd door zangeres Kyoko...