RECENSIE: Year Long Disaster - Year Long Disaster

Year long disaster – Year long disaster
recensie cijfer 2008-03-31 Retro is in, en de jaren zeventig vormen een bijzonder goede inspiratiebron. Dat heeft Year Long Disaster ook ontdekt. Zij focussen zich daarbij op de vroege jaren zeventig. Belangrijkste invloed is Led Zeppelin, maar ook de vroege bluesrock van ZZ Top laat zijn sporen na. De band bestaat uit drie personen: zanger/gitarist Daniel Davies (de zoon van Ray Davies), bassist Rich Mullins ( ex Karma to Burn) en drummer Brad Hargreaves (Third Eye Blind).

De band heeft nu dus haar debuut uit en heeft die simpelweg Year Long Disaster genoemd. Wat je daarop kan verwachten blijkt al uit de inleiding. Het is echter niet zo dat ze klakkeloos hun voorbeelden kopiëren. Wat dat betreft blijft Year Long Disaster aan de goede kant van de medaille. Het het zou de band erg tekort doen om ze als Led Zeppelin kloon af te serveren. Zij stralen vooral liefde voor dit soort muziek uit en geven hier vorm aan in tien retestrakke bluesrockers van het hoogste niveau. Niks mis mee toch? Het stemgeluid van Daniel Davies heeft soms wel wat weg van Robert Plant maar meer nog vind ik hem erg op Chris Cornell lijken. Je kunt ze slechter bedenken. Hierdoor lijkt de band overigens ook wel wat op Soundgarden in hun beginperiode.

De cd knalt er gelijk in met het energieke ‘Per qualche dollaro in piu’ en de riff heeft wel iets weg van (daar gaan we weer) ‘Immigrant song’. Over Led Zeppelin gesproken: Er is ook een riff te horen die gebaseerd is op ‘In my time of dying’. Probeer die zelf maar te ontdekken. Verder blijft de cd van behoorlijk hoog niveau en vooral boeiend. Heerlijke zompige riffs begeleiden de moeiteloos zingende Davies en de productie van Richard Woolcott is subliem. Wat een heerlijk geluid! Hoogtepunten te over, zoals het snelle ‘The fool and you’ en de lange epische semiballad ‘Swan on black lake’. Er staat overigens ook nog een rustige bonustrack op de cd die nergens vermeld staat.

Dit is een plaatje die voorlopig niet meer uit mijn cd speler is weg te rammen. Ik moet me toch wel heel sterk vergissen, wil Year Long Disaster niet vergelijkbare bands als Wolfmother en The Answer achterna gaan. De cd is te verkrijgen in een heel mooi psychedelisch ogend digipack. Van mij mogen ze zo doorgaan.
Recensent:Jan Didden Artiest:Year Long Disaster Label:Rough Trade Records
Racoon – Before You Leave

Racoon - Before you Leave Racoon brak ooit door met de hit ‘Feel Like Flying’ van de debuutplaat...