RECENSIE: Joan Osborne - Breakfast in Bed

Joan Osborne - Breakfast in bed
recensie cijfer 2008-02-12 De naam Joan Osborne zal bij de meeste mensen altijd verbonden blijven met haar wereldhit ‘One of us’ uit 1995. Dat geldt zeker ook voor mijn persoontje. Het was dan ook even fronzen geblazen toen ik de tracklist van haar nieuwe album zag. Voor haar nieuwste album heeft mevrouw er namelijk voor gekozen om, naast een zestal splinternieuwe eigen liedjes, een elftal soul en r&b songs in een nieuw jasje te steken. Zou ze hierop gekomen zijn door haar bijdrage aan de soundtrack van Standing in the shadows of Motown van een jaar of twee geleden? Wat speurwerk leerde me echter dat de zangeres in 2002 ook een album met soul en r&b covers heeft uitgebracht. Kennelijk is dat haar toen erg goed bevallen, en ligt haar hart echt bij deze muziek.

Hoe dan ook, haar album Breakfast in bed luistert bijzonder aangenaam weg. Eigen composities als ‘Baby is a butterfly’ en zeker ook ‘I know what’s goin’on’ passen naadloos tussen de gerenommeerde soul en r&b klassiekers. En dat is op zich erg knap, als je ziet welke klassiekers er verder op het album staan. Maar toch wringt ‘m daar ook een beetje de schoen. Het album weet namelijk nergens te verrassen, en nergens komen haar versies in de buurt van de klassiekers. Bij haar uitvoering van bijvoorbeeld ‘Ain’t no sunshine’ verlang je zelfs even naar het origineel van Bill Withers. En zo geldt dat eigenlijk wel voor nog een aantal uitvoeringen.

Maar misschien moet je het bij een album als dit ook niet zoeken in verrassing. Gewoon achterover leunen en genieten. Op zich is daar natuurlijk ook niets mis mee.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Joan Osborne Label:Time Life
Gary Louris – Vagabonds