RECENSIE: Voicst - A Tale of two Devils

Voicst - A Tale Of Two Devils
recensie cijfer 2008-01-28 "Two devils staat voor het gevoel hebben dat je met ogen open verkeerde keuzes in je leven maakt.” vertelt Tjeerd, zanger en gitarist van Voicst, bij de release van A Tale of Two Devils. De dingen waar Tjeerd het in deze context over heeft zijn onduidelijk, maar wat wel duidelijk blijkt, is dat er op muzikaal gebied weinig interessanters te beleven valt dan dit nieuwe album van Voicst. Herlees deze naam, want er staat wat te gebeuren.

Voicst, het Amsterdamse ‘ADHD-rockbandje’ dat een hitje had met ‘Dazzled Kids’ en toen opeens het geluid achter een grote Heineken-commercial werd, flikt het om een toegankelijke, melodieuze en grensverleggende combinatie van adrenaline en muzikaliteit te verenigingen in een grandioos album, waar Nederland alleen maar met open mond achteraan kan lopen. Zelfs ‘De Wereld Draait Door’ is de comparatieven- en superlatievenstroom waarmee ‘de nieuwe Voicst’ aangeduid kan worden niet ontgaan. A Tale Of Two Devils is grootser opgezet met hulp van Kypski (van C-mon), Perquisite , Gogol Bordello’s saxofonist, Beyoncé’s trompetist en Simon & Garfunkel’s pianist. Deze muzikanten vormen samen met de gewone bezetting een stevige, natuurlijk klinkende mix. Het tegen het randje te hoge ‘High as an Amsterdam Tourist’, brengt versterkt met een arsenaal aan rare geluiden en een onverwachte structuur een knaller van een opener voor deze geweldige plaat. Een ander mooi voorbeeld van de natuurlijk klinkende mix, is het luistervriendelijke ‘Feel like a rocket’, waar de gitaarakkoorden ondersteund worden door scherp trompetgeschal.

Meer experimentele nummers, als ‘Aha Erlebnis’, worden ook vol overgave gebracht. Naast de muzikale uitstapjes speelt Voicst 'solo' ook de sterren van de hemel. Opvallend is de track ‘Don’t get me wrong’, waar lastig in te komen is. Ook als is het nummer niet mijn persoonlijke favoriet, het totaal mag er wezen. De instant-vrolijkheid die Voicst weet te brengen slaat over als een grote vlam. Voict heeft het weer geflikt. Nergens een spoortje van tweede album problemen.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Voicst Label:Pias
Newax - 27

NeWax - 27In de jaren zeventig ben ik muzikaal “opgevoed”. Als klein ventje koesterde...