RECENSIE: New Model Army - High

New Model Army - High
recensie cijfer 2008-01-03 Al sinds 1980 is het Britse New Model Army actief, meer dan eens geafficheerd als punkband, maar dit meer vanwege de principes en teksten dan vanwege de muziek, zo blijkt ook weer op het nieuwe High. Justin Sullivan is nog altijd de spil van de band als zanger en tekstdichter. New Model Army heeft zowat het hele spectrum van genres en invloeden verkend, hun repertoire loopt van rock, punk, folk en metal en wat al niet meer. High is vooral weer rock, met een hoofdrol voor de zang en teksten van Sullivan.

De eerste indruk is dat het laaiende vuur dat New Model Army heet, enigszins gedoofd is. Softe rock zoals 'Rivers' of 'Sky In Your Eyes' doet niet meteen denken aan de band van weleer. Toch brandt het heilige vuur nog altijd, alleen misschien wat meer onderhuids. De teksten laten zeker niets aan duidelijkheid te wensen over en laten weer horen waar het bij New Model Army om draait. ”And into the fire and the blood red sun, the old and rich still send the young men, into a world of twisted steel and the acrid smell of metal burning... but scream it loud, scream it loud: I am not a war” uit slotnummer 'Bloodsports'.

Muzikaal is er af en toe nog de bijna militante drums, zoals op 'One Of The Chose', dat zijn ook de momenten waarop New Model Army bijna ouderwets dreigend klinkt. Nu is New Model Army altijd lastig in een hoekje te plaatsen geweest en dat wordt met High zeker niet makkelijker. Een genre dat nog kan toegevoegd worden het al rijk geschakeerde palet van New Model Army, is emo. De titelsong bijvoorbeeld refereert aan dit genre. Toch blijft de indruk bestaan dat High in zijn geheel te vrijblijvend is en dan met name muzikaal gezien.

High verkent vele genres, maar blijft bij geen enkel genre hangen, of diept geen enkel genre uit en dat is jammer. Verschillende invloeden en stijlen is prima, maar het kan ook leiden tot een soort van vervlakking. Van alles een beetje, maar van niets iets overtuigends, dat is er aan de hand met New Model Army, zo lijkt het. De zang, die nog altijd niet heel sterk is, heeft de overhand. Sullivan uit duidelijk zijn ongenoegen over van alles en nog weet, maar vergeet ondertussen om ook een aantal goede songs te schrijven. Zolang er dingen gebeuren waarover Sullivan zich kwaad kan maken, zal New Model Army ook wel blijven bestaan en ook High is zeker geen slecht album, maar het mist de overtuiging, urgentie en echt goede songs van eerdere albums.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:New Model Army Label:Attack Attack / Sonic Rendezvous
NOFX – They’ve Actually Gotten Worse Live

NOFX - They've Actually Gotten Worse Live!Na I Heard They Suck Live (1995) is They’ve Actually Gotten Worse Live...