RECENSIE: Spice Girls - Greatest Hits

Spice Girls - Greatest Hits
recensie cijfer 2007-12-02 Het is alweer tien jaar geleden dat Posh Spice, Baby Spice, Sporty Spice, Ginger Spice en Scary Spice (oftewel The Spice Girls) de wereld in hun greep hadden. De meiden overrompelden de charts in ’96 met de single ‘Wannabe’ en elke single die de groep vanaf dat moment op de markt bracht, was uitermate succesvol, alhoewel alleen ‘Wannabe’ op nummer 1 terecht kwam. Uiteindelijk verkochten de dames 30 miljoen singles en 45 miljoen albums.

Tien jaar geleden alweer dus. Ondergetekende was net 16 en begon zich langzaam te interesseren in muziek. De enige bron die ik serieus nam, was Radio 538 en de Top 40 met Erik de Zwart en die Spice Girls maakten toch altijd wel mooie nummers, vond ik. Na een tijdlang sparen, had ik genoeg geld om een cd van The Spice Girls te kopen. Het mooie van die cd was dat je álle nummers sowieso al kende en dat je dus bij voorbaat al wist dat je geen miskoop beging. Bovendien was ik puber, liet ik (het vreselijk smerige) ‘Mama’ horen aan mijn moeder die halverwege het nummer vol walging riep dat ik die rotzooi uit moest zetten omdat dit toch wel héél erg zoet klonk en ik maakte mijn besluit: Ik zou een cd van The Spice Girls gaan kopen.

Toen mijn oudere (en vooral bredere) broer er achter kwam dat ik deze cd aan wilde schaffen, volgde een ijzige stilte, gevolgd door een woede-uitbarsting. Hij zou me in elkaar slaan, als ik dat onding in huis zou halen. Dat soort commerciële crap mocht er niet in en ik hoorde mijn vader vanuit de huiskamer gillen dat m’n broer volledige vrijheid had om me in elkaar te slaan als ik deze cd in huis haalde. Mijn broer glimlachte gemeen, vroeg me even te wachten, rende naar boven en kwam terug met een stapeltje cd’s. ”Hier, Sepultura, Pantera. Dat is wat hard. Ik heb ook Cypress Hill voor je, dat is wat rustiger”. Ik was dusdanig geïntimideerd en besloot mijn voorgenomen aankoop niet meer te doen en kocht een week later Cocoon Crash van K’s Choice.

Tien jaar later ben ik recensent en heb ik Greatest Hits van The Spice Girls in handen gekregen. Emma Bunton, Melanie Chisholm, Melanie Brown en Geri Halliwell zijn tien jaar ouder geworden, Victoria Adams minstens twintig. De dames gaan op een reünie-tour en aangezien de Kerst-dagen eraan komen, trapt platenmaatschappij Virgin af met een Grote Hitjes-album, vergezeld met een dvd met alle clips. Tien jaar later meen ik behoorlijk wat kennis vergaard te hebben in de muziek en ook kwaliteit van commerciële crap te kunnen onderscheiden. (De schrijvers en het productieteam achter ) The Spice Girls hebben echter enkele liedjes op hun naam staan, die terecht hits zijn geworden. Nummers als ‘Viva Forever’, ‘Stop’, ‘Too Much’, ‘Say You’ll Be There’, ‘2 Become 1’ en ‘Who Do You Think You Are’ zijn gewoon prima popliedjes.

Bij deze release zit dus ook een dvd met alle clips. De achterlijke clip ‘Say You'll Be There’ (Met de dames in een woestijn met achterlijke ‘sexy’ pakjes, die futuristische dingen naar waterkannen gooien en een meneer die dat in een auto gadeslaat en dat vinden de dames dan niet tof en dan overrompelen ze hem met hun girlpower. Mijn god, wie heeft dát bedacht?) blijft stiekem toch wel tenenkrommend grappig en als ik ‘Mama’ nu bekijk begrijp ik de walging van mijn eigen moeder toendertijd. Alhoewel ik toe moet geven dat ik ‘Too Much’ best een aardig nummer vind, is deze clip toch wel zo onvoorstelbaar bagger, zo onvoorstelbaar nikszeggend, dat je je afvraagt waarom (het productieteam achter) The Spice Girls niet wat meer tijd en geld in de clips gestoken heeft. Want eigenlijk staat de gehele dvd vol met werkelijk waardeloze, inspiratieloze clips. Het is dat de borsten van Mel B af en toe nog vrolijk schudden, dat geeft de malaise nog enige glans.

Goed. En nu doen we deze cd en deze dvd terug in het doosje, leggen we dit doosje in een grote, kartonnen doos op zolder en wie weet kom ik ‘m per ongeluk nog eens tegen, over een paar jaar. Misschien dat deze uitgave dan nog een paar euro oplevert op een rommelmarkt. Kan ik m’n broer weer eens trakteren op een biertje, dat verdient ie wel. Met z’n zinvolle bedreigingen en prima adviezen.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Spice Girls Label:Virgin Music
Nine Inch Nails – Y34RZ3R0R3M1X3D

Nine Inch Nails - Y34RZ3R0R3M1X3DOndanks het feit dat Nine Inch Nails -frontman Trent Reznor zijn...