RECENSIE: Sigur Rós - Hvarf / Heim

Sigur Ros - Hvarf/ Heim
recensie cijfer 2007-11-11 De uit IJsland afkomstige leiders van het experimentele genre behoeven geen introductie meer. Het nieuwe dubbel album Hvarf/ Heim is gekoppeld aan een documentaire gefilmd door de band zelf. Deze documentaire heeft de naam Heima meegekregen en is inmiddels (5 november j.l.) uitgebracht. Op deze dvd zal een verslag van de IJslandse tour terug te vinden zijn die Sigur Rós in het jaar 2006 maakte.

Voor mensen die in de auto zitten is een dvd nu niet bepaald handig te bekijken en na wat uurtjes denken zullen ze dan ook besloten hebben om er ook maar een cd bij te doen. Weet je wat! We maken er een dubbel cd van. Zo zal het ongeveer gegaan zijn want het album is eigenlijk geen nieuw album.

Inspiratie is een must in het experimentele genre en waarschijnlijk heeft de documentaire veel inspiratie opgeslokt van deze band. De twee schijfjes die de nieuwe release bevat zijn onderverdeeld in een akoestisch optreden en elektrisch opgenomen nummers. Van de in totaal elf nummers die te vinden zijn op deze twee schijfjes zijn er slechts drie écht nieuw.

Op het gedeelte Heim vinden we het akoestische optreden. Zoals verwacht horen we hier oudere nummers van Sigur Rós die akoestisch worden gespeeld. Onder andere ‘Vaka’, ‘Starálfur’ en ‘Von’ zijn ten gehore gebracht. De kwaliteit is uitstekend en vooral de piano komt live prachtig uit. Mede door de rustgevende stem van Jón Þór Birgisson zorgt dit schijfje ervoor dat je in een soort van trance raakt.

Het gedeelte Hvarf is het elektrische gedeelte. Op dit schijfje zijn ook de drie nieuwe nummers te vinden. Deze hebben de titels ‘Hljomálind’, ‘Salka’ en ‘à Gær’ meegekregen. ‘Von’ en ‘Hafsól’ zijn al eerder verschenen. Opvallend aan deze drie nieuwe nummers is het feit dat deze bij elkaar opgeteld net zestien minuten duren. Dat is een gemiddelde van net vijf minuten per nummer. Voor Sigur Rós termen is dit zeer kort aangezien het gemiddelde van acht á negen minuten per nummer op eerdere albums werd behaald.

Deze nummers doen niet onder voor de rest van Sigur Rós hun werk. Maar mogen we uit het feit van de slechts drie nieuwe, korte nummers concluderen dat Hvarf/ Heim een tussendoortje is voor deze band en de aandacht eigenlijk moet uitgaan naar de dvd Heima?
Recensent:Twan Scheffers Artiest:Sigur Rós Label:EMI Music
Dave Gahan – Hourglass

Dave Gahan - HourglassAls frontman van de legendarische band Depeche Mode bereikt zanger Dave...