RECENSIE: Rosenfeld - Top Star Seeds

Geen Coverart Beschikbaar
2003-06-04 Een van de eerste recensies die ik schreef voor festivalinfo.nl was er een over de eerste demo van Rosenfeld. Ik was gematigd enthousiast over de demo, maar had wel door dat dit een sympathiek bandje was dat we in de gaten moesten houden. En ik weet niet of meer recensenten dat doen, maar dan hop ik eens in de zoveel tijd eens langs op de webstek van zo’n sympathiek bandje om te kijken hoe het er mee staat. En dan ben je blij voor zo’n band als het goed met ze gaat. Zoals met Kopna Kopna, dat eind deze zomer een beregoeie cd gaat uitbrengen en die reeds de nodige aandacht krijgen. En ook met Rosenfeld gaat het lekker. De band stond onder andere op het Rockweekend in America, en het numnmer ‘Down here below’ werd door Fret op een DEMOntage cd gezet.
En dat heeft de band ook goed gedaan, zoals te horen is op hun eerste volledige cd ‘Top Star Seeds’. Meteen vanaf het eerste nummer is het raak: zomersgetinte pop, waar het spelplezier vanaf spat. Vrolijk, energiek en aanstekelijk. Zoals Krezip tentijde van hun cdemo ‘Run Around’, maar dan met een zangeres die qua kracht wat meer richting Anouk neigt. ‘Lekker’ is het sleutelwoord.
Maar het is niet alleen vrolijkheid wat de klok slaat: ook voor een ballad als ‘Something Falling’ draait Rosenfeld haar hand niet om. Ondersteund door een mooi cello-arrangement komt de zang van Digna Janssen hier goed naar voren. Kleine toevoegingen zoals het genoemde cello-arrangement, de saz in ‘Back in Town’ of de handklaps in ‘If I do this’ geven het geheel wat extra’s, bij een cd die verbazingwekkend goed klinkt voor een zelfgeproduceerde thuisproductie. Hier spreekt ervaring uit, die ook in de muziek terug te horen is. De gitaarsoli in ‘Call out’ hadden korter mogen blijven, en ook de cover van ‘Being for the benefit for mr. Kite!’ had beter naar het multimedia gedeelte verplaatst kunnen worden. Een zwakke broeder als ‘Afterwards’ bedekken we met de mantel der liefde. Desondanks mag Rosenfeld bijzonder trots zijn op ‘Top Star Seeds’. De band kan hiermee met opgeheven hoofd aankomen, want vergeleken met de demo van vorig jaar is de progressie evident te noemen.
Recensent:Jasper van Vugt Artiest:Rosenfeld Label:Eigen Beheer
yukka

Yukka - It isn't safeDe Yucca is een plant, die zich een tijd geleden een toenemende populariteit...