RECENSIE: Tomahawk (USA) - Anonymous

Tomahawk – Anonymous
recensie cijfer 2007-10-19 Een Tomahawk is een soort van bijl die gebruikt werd door de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika, de Indianen en is sinds een paar jaar ook de bandnaam van een gemêleerd muzikaal gezelschap. Mike Patton is de frontman en speelde o.a. bij Faith No More en Peeping Tom, daarnaast vormt ook Duane Denison als gitarist de spil van Tomahawk, hij speelde ooit bij de tamelijk obscure noiseband The Jesus Lizard. Hij was het ook die Tomahawk ertoe bracht om muziek te gaan maken die misschien niet direct voor de hand ligt, maar wel in lijn is met de bandnaam. Anonymous is daarmee een eerbetoon geworden aan de muzikale traditie van de oorspronkelijke bewoners van de Verenigde Staten.

Binnen een redelijk conventioneel kader van bas, gitaar, drums en samples, worden indianenklanken de wereld in gebracht en dat is vooral even wennen. Zitten wij in de eenentwintigste eeuw nog wel te wachten op klanken uit ver vervlogen tijden? In eerste instantie ben je geneigd om stellig ‘Nee’ hierop te antwoorden. Toch blijkt dat wat te kort door de bocht. De vocale kwaliteiten van Anonymous mogen zich weliswaar voor een groot deel beperken tot nietszeggende klanken waar geen wigwam van te maken valt, muzikaal is het enerzijds buitengewoon authentiek, maar anderzijds ook weer heel eigentijds.

‘Cradle Song’ is het eerste nummer op de plaat dat verstaanbare zang bevat en dat nog het beste door kan gaan als ‘gewoon’ nummer. Ook dit nummer is dreigend en wordt mooi opgebouwd rondom de zang van Patton. Tomahawk maakt meestal gebruik van een enkele gitaar, bas, drums en vooral ook veel samples en keyboards. ‘Antelope Ceromony’ heeft niet alleen in de titel iets ritueels, de muziek is het beste voor te stellen al ritueel dansend rondom een brandend middelpunt. Het rituele, dreigende en vaak ook donkere karakter van de meeste muziek bepaalt de sfeer op het album.

Bruce Springsteen bracht met zijn Seeger Sessions project een ode aan de Amerikaanse volksmuziek van weleer, de indianen werden echter overgeslagen in zijn zoektocht naar de muzikale folklore. Tomahawk heeft dit opgepakt en brengt een niet altijd even toegankelijke ode aan de indianen. Anonymous verwijst daarbij naar het ontbreken van songcredits. Aan dit conceptalbum is zeker met zorg gewerkt en ook met alle eerbied voor de folklore. De zeggingskracht van sommige stukken ontbreekt echter ook wel eens, doordat teksten ofwel in onverstaanbare indianentaal worden gezongen, of misschien wel omdat het rituele aspect simpelweg niet zo goed tot uiting komt gezeten achter een laptop met muziek die via iTunes tot je komt.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Tomahawk (USA) Label:Ipecac
Hollywood Porn Stars – Satellites

Hollywood P$$$ Stars - SatellitesDe Waalse band Hollywood Porn Stars kan in de slipstream van de stijgende...