RECENSIE: Rivelino - Rivelino

Rivelino cd-cover
2003-05-12 Nog geen 10 seconden zitten we in het eerste nummer van Rivelino’s cdsingle, en je weet al: hier krijg ik kramp in mijn tenen van. Het achtergrondkoortje, het gesteun en gekreun van Rivelino zelf, en de lome en trage muziek. Geen goede voorbode voor de resterende vier minuten. En inderdaad, dan komt daar ook nog eens een zanglijn bij die niet aansluit op de muziek, en een tekst die eerder tranen van het lachen dan van ontroering opwekt. Deze is tragisch, dramatisch en opbeurend bedoeld, maar brengt slechts onbedoelde effecten teweeg als het indrukken van de ‘skip’ knop.
Gelukkig is het tweede nummer een stuk beter, want anders was dit schijfje direct als pizzasnijder geëindigd. Frisser en luchtiger van toon, en Rivelino laat horen toch ook te kunnen zingen. Het geheel wordt wat funkier en poppier, en vooral ook beter. De twee achtergrondzangeressen komen beter tot hun recht en voegen zo echt iets toe aan de muziek. Het ‘uh-uh’ en de hoge tweede stem aan het eind hadden achterwege mogen blijven, maar dat is een detail. Eigenlijk had dit de A-kant moeten zijn.
Wat is er op basis van twee nummers te zeggen over iemands muziek? Niet veel, zeker omdat de twee nummers zowel van toon als kwalitatief niet op elkaar lijken. Blijft nog de vraag staan waarom Rivelino zichzelf rapper & singer noemt, want rappen doet hij niet op deze twee nummers. Het is te hopen dat Rivelino op basis van het tweede nummer doorgaat met muziek maken, al was het maar om andere luisteraars tenenkrommende ervaringen te besparen.
Recensent:Jasper van Vugt Artiest:Rivelino Label:Eigen Beheer
Itchyeyes-rebirth

Itchy Eyes - Rebirth‘Rebirth’ van Itchy Eyes laat een jonge enthousiaste band uit Kwintsheul...