RECENSIE: Wheel (NL) - Resident Human

Wheel
recensie cijfer 2021-05-21 Voor fans van Tool die niet kunnen wachten op hun volgende album, biedt de Engels/Finse band Wheel een goed alternatief. Dat klinkt enigszins denigrerend, maar moet absoluut niet zo worden opgevat. Het is een compliment aan het viertal James Lascelles (zang/gitaar), Jussi Turunen (gitaar), Aki ‘Conan’ Virta (basgitaar) en Santeri Saksala (drums). Zij klinken op Resident Human zo strak dat zij niet onderdoen voor de Amerikaanse superband.

Het album is geïnspireerd door de vierdelige science-fiction boekenreeks Hyperion Cantos van de Amerikaanse schrijver Dan Simmons. Diens verhalen spelen zich af in de verre toekomst, waar de mensheid zich laat leiden door een kunstmatige intelligente entiteit. De langste nummers op het album, ‘Dissipating’ en ‘Hyperion’, zijn direct terug te leiden naar deze romans. De band neemt, in gepaste complexe progmetalstijl, de tijd om het verhaal muzikaal uit te beelden. Het levert een prachtig hoorspel op, waarbij de ritmesectie de strijd aangaat met het gitaargeweld.

De strijd die de mensheid op dit moment voert laat zich door de overige nummers beluisteren. Met ‘Fugue’ komt het leven tijdens de huidige pandemie aan bod. Op ‘Movement’ wordt de frustratie rondom de moord op George Floyd en de nasleep hiervan bezongen. Het biedt een hoofdrol voor Saksala, die met zijn drumpartijen de retoriek van tegenstanders over de Black Lives Matter beweging ontkracht. Lascelles kleurt met de zin “We all know the price of silience” zijn gedachten over de Amerikaanse maatschappij mooi in.

De zanger biedt met titeltrack ‘Resident Human’ een persoonlijke noot over hoe hij leed onder de maatschappelijke druk. (“Overstimuated and desensitised. All this turbulance has become normalised”). Het zwakste nummer op het album, ‘Ascend’ verwoordt wel mooi de huidige copy/paste cultuur en waarschuwt ons voor het uitdrukken van gevoelens door middel van andermans teksten (“If language has failed/…/ who will be the one to save us from monotony”).

Los van de zware onderwerpen die de band ons voorspiegelt is het vooral de instrumentatie die de aandacht opeist. Ondanks enige wisselingen in bezetting klinken zij goed op elkaar ingespeeld. Zij mogen in één adem genoemd worden met Tool en Riverside als de ultieme vertegenwoordigers van de complexe progmetal. Heerlijke muziek om luid uit de speakers te laten knallen.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Wheel (NL) Label:OMN Label Service
Cover Perfect Storm - No Air

Perfect Storm - No AirMet Perfect Storm is Nederland een progrockband rijker. Eigenlijk gaat het...