RECENSIE: Interpol - Our Love to Admire

Interpol - Our Love to Admire
recensie cijfer 2007-07-08 Het uit New York afkomstige Interpol debuteerde in 2002 met het album Turn On The Bright Lights, in 2004 gevolgd door Antics. Hierna tekende de band bij het grote Capitol en Our Love To Admire is het eerste album op dit label.

In het verleden werd Interpol nog wel eens afgedaan als een Joy Division-kloon, maar op dit derde album is het duidelijk dat ze een geheel eigen stijl hebben ontwikkeld. De band heeft voor het eerst met keyboards gewerkt en hierdoor is de muziek wat voller en warmer dan op de voorgaande platen. De zang van Paul Banks klinkt ook wat warmer en minder afstandelijk dan vroeger. Our Love To Admire bevat bovendien een groot aantal redelijk rustige nummers. Waar de oude platen veel songs in hetzelfde tempo bevatten, wordt hier regelmatig gas teruggenomen. Slechts enkele nummers, waaronder de eerste single ‘The Heinrich Maneuver’ en ‘No I In Threesome’ hadden ook op een van de voorgaande albums kunnen staan. Andere nummers, zoals ‘Pace Is The Trick’ en ‘Rest My Chemistry’ laten een ander, rustiger geluid horen en de prachtige afsluiter ‘The Lighthouse’ is zelfs erg rustig . Desondanks klinken alle nummers onmiskenbaar als Interpol. Door de mengeling van deze rustige nummers en de wat meer uptempo tracks is Our Love To Admire het meest gevarieerde Interpol album tot nu toe.

Op dit derde album maakt Interpol een grote stap voorwaarts. Het vertrouwde geluid wordt gedeeltelijk terzijde geschoven en er wordt gekozen voor een wat rustigere aanpak. De eigen identiteit van de band blijft hierbij behouden en wordt zelfs versterkt. Als het in het verleden al terecht was om de band een Joy Division-kloon te noemen is het dat nu in ieder geval niet meer.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Interpol Label:Capitol Records
White Stripes - Icky Thump

The White Stripes - Icky ThumpJack en Meg White (dus geen broer en zus zoals ze ons hebben doen geloven)...