RECENSIE: Henrik Lindstrand - Nattresan

Henrik
recensie cijfer 2019-09-04 Stil zitten is niet Henrik Lindstrand’s beste eigenschap. Naast het maken van filmmuziek voor Zweedse films en TV series, maakte hij ook deel uit van de Deense indierockband Kashmir. Na acht albums houdt deze het even voor gezien en dat biedt hem de kans om enig solowerk uit te brengen. Nattresan (Zweeds voor ‘reis door de nacht’) is zijn tweede album en bestaat voornamelijk uit sound clouds die hij op piano speelt. De nacht speelt een grote rol. Alle tien de composities zijn 's nachts gecomponeerd en uitgevoerd, waarbij hij zich tot doel stelde om de nacht in al zijn facetten het beste in muziek te verbeelden.

De reis begint met een slaapliedje, ‘Vaggvisa’, wat een vreemde eend in de bijt blijkt te zijn. Gedurende het album kom je er achter dat dit album een verzameling van pianonummers is, waarbij verschillende nachtelijke impressies de revue passeren. Zo is er tijd voor reflectie op ‘For Absent Friends – Till Anne’, waar hij een hommage brengt aan een overleden vriendin. De titel is ontleend aan een uitdrukking van zijn opa, die dit bezigde als hij een toast uitbracht op hen die er niet meer bij konden zijn. Ook 'För Den Goda Viljan’ (om bestwil) is gebaseerd op een uitdrukking, dit keer van een vriend met wie hij het contact heeft verloren.

Overige indrukken die Lindstrand klank geeft zijn de korte nachten in de typische Scandinavische zomers, waar het nauwelijks donker wordt (‘Dagg’). Het inzetten van de vorst in de winter zet hij op muziek op ‘Frost’. ‘Havet’ wordt opgedragen aan de zonsondergang in Veddinge Bakker, een plaatsje aan de westkust van Seeland. Zo heeft hij ook een ode gebracht aan Søndermarken, een grot in het Deense Frederiksberg, waar de zon nooit komt en het altijd nacht is.

Lindstrand heeft niet veel meer nodig dan een piano om zijn beelden en impressies weer te geven. Veel van de nummers klinken alsof ze in een keer zijn opgenomen en onbewerkt op plaat zijn gezet. Dat betekent dat er af en toe een valse noot tussen zit of dat er een pianotoets te veel wordt aangeslagen. Een knapperend haardvuur en het kraken van zijn stoel zijn ook af en toe te horen. De een zal dit charmant vinden, de ander amateuristisch. Feit blijft dat de composities blijven boeien en dat het album als een geheel kan worden gezien. Laat die Zweedse nachten maar komen!
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Henrik Lindstrand Label:One Little Indian Ltd
Bleached

Bleached - Don`t You Think You've Had EnoughHet uit Los Angeles afkomstige Bleached is toe aan haar derde album. Don’t...